/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 9

Jaargang 44, 8 november 2001


Cultuur

Untitled Document

De nieuwe schoonheid van 'cut and paste'
Moderniteit mág weer. De jaren waarin klassiek en traditioneel de boventoon voerden, zijn voorbij. "Mensen staan weer open voor 'nieuwe schoonheid'", zegt ir. Jos Bosman, docent Architectuur bij de faculteit Bouwkunde. Het heersende idee dat alles er al is en dat we door de nieuwigheden heen zijn, veegt hij resoluut van tafel. "Door speels om te gaan met alledaagse informatie kun je er iets heel anders van maken en jezelf er opnieuw over verbazen. We leven in een samenleving van cut and paste."

Docent en voormalig THE-student Jos Bosman is de initiatiefnemer van SOME (Scenes Of Modernity Europe): een serie conferenties en exposities die de dwarsverbanden tussen architectuur, vormgeving en kunst onderzoekt. De faculteit werkt voor deze reeks samen met Eindhovense instellingen zoals de MU Art Foundation in De Witte Dame.
Tot 2004 staan jaarlijks twee conferenties op het programma: SOMEone in Eindhoven (afgelopen april), SOMEhow in Barcelona, HandSOME in Londen, LoneSOME in New York, AweSOME in Parijs en SOMEbody in Miami. Elke tweede conferentie gaat gepaard met een (op een breed publiek gerichte) expositie in Eindhoven.
SOMEhow is de naam van de conferentie die half december plaatsvindt in Barcelona én van de tentoonstelling die op 8 november start bij MU. Op deze expositie laten kunstenaars Roland Fässer, Reinhard Doubrawa en Jaime Pitarch hun artistieke visie op de relatie tussen kunst en architectuur zien. Ook zijn er werken te zien van de drie architecten die deelnemen aan de conferentie in Barcelona: Hans Frei, Joost Meuwissen en Mirko Zardini.
De genoemde relatie tussen de getoonde kunstwerken en architectuur is niet altijd direct zichtbaar of voelbaar. "Dat hoeft ook niet", vindt Bosman. "Het gaat erom dat mensen erdoor aan het denken worden gezet, zichzelf vragen gaan stellen bij wat er dagelijks om hen heen gebeurt."
Hoewel het tentoongestelde werk sterk uiteen loopt, hebben de exposanten volgens de Eindhovenaar tenminste één ding gemeen: "Alle kunstenaars hier willen laten zien hoe je gegevens die je dagelijks voorhanden hebt anders kunt vormgeven." Hij wijst op het werk van Jaime Pitarch, die wereld- en landkaarten door een papierversnipperaar liet gaan om de stroken vervolgens op een andere manier door elkaar te vlechten. "De gebruikte informatie blijft hetzelfde, maar roept wel vragen op. Hopelijk motiveert het bezoekers om zelf ook eens op die manier naar informatie te kijken".

Esthetiek
Bosman ziet de expositie niet alleen als een manier om 'de culturele arm' van Bouwkunde voor de buitenwereld wat meer gezicht te geven. "Het is tevens een middel om onszelf, bouwkundigen en architecten, te dwingen vaker op een niet-wetenschappelijke manier naar ons werk te kijken. Bouwkunde is meer dan alleen dingen in elkaar zetten. Het is ook vormgeving, esthetiek." De docent vindt het jammer dat het vroegere vak Vormleer in de loop der jaren uit de opleiding Architectuur verdwenen is. "De TU/e wil soms te 'onderzoekerig' bezig zijn, zonder zich druk te hoeven maken om esthetische aspecten. Dat terwijl vormgeving in architectuur juist een steeds belangrijkere rol speelt."/.

 

De expositie SOMEhow is van 8 november tot en met 16 december te zien bij MU op de eerste verdieping van De Witte Dame. MU is op werkdagen geopend van 10.00 tot 18.00 uur, op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Untitled Document

'Vlerkhond'
Het is een grimmig fantasiedier, de 'Vlerkhond' die al jaren bij het College van Bestuur staat. Het bronzen kunstwerk maakt deel uit van de bijzondere verzameling dieren, fantomen en monsters van de hand van kunstenares Lotti van der Gaag.
Sinds wanneer de TU/e Vlerkhond in haar bezit heeft, is niet bekend; wel dat hij al een tijdje in en rond de kantoren van het CvB vertoeft. De laatste jaren stond de
33 centimeter hoge sculptuur in de kamer van de rector. Vorige week werd het dier voor een paar dagen toevertrouwd aan een bouwbedrijf dat Vlerkhond heeft voorzien van een sokkel. Begin deze week kwam de sculptuur terug en kreeg ze, óp sokkel, een plaatsje in de gang bij het CvB. Veel is er op de TU/e niet bekend over Vlerkhond; wel dat hij in 1954 is gemaakt en (afgaand op het ontbreken van een stempel) waarschijnlijk is gegoten in een kleine bronsgieterij.
Lotti van der Gaag werd in 1923 geboren in Den Haag. Op de Vrije Academie in haar geboortestad ging ze eind jaren veertig voor het eerst aan de slag met klei, gestimuleerd door haar leermeester Livinus van de Bundt. In hoog tempo maakte ze soms beangstigende fantasiewezens; een volk van half-dier-, half-mens-figuren.
In het begin van de jaren vijftig werkte Lotti, zoals de kunstenares haar werken signeert, in Parijs tussen collega-kunstenaars Appel, Corneille en Constant. Ze volgde lessen bij de beeldhouwer Zadkine. Onder zijn invloed werden haar werken langzaam meer ruimtelijk. Ze bedacht een techniek waarbij ze klei aanbracht rond een armatuur van stangen. Daaruit ontstonden haar kenmerkende rond elkaar geweven vormen. Ze maakte in totaal zo'n 150 beelden van klei.
'De vergeten Cobraïste' wordt Lotti vaak genoemd. Haar grimmige en speelse sculpturen, die opvallende namen als Kijkbeest, Straaiwervel en Nachtvleer kregen, voldoen in veel opzichten aan de beschrijving van het werk van Cobra-kunstenaars. Lotti werkte een groot deel van haar carrière bovendien nauw samen met de voormannen van de Cobra-beweging: Corneille, Appel en Constant. Beeldhouwer Lotti werd echter verdrongen door de schilders, die alle aandacht op zich wisten te vestigen. Ook het feit dat de geboren Haagse een vrouw was, speelde daarin een niet onbelangrijke rol.

Schilderen
Halverwege de jaren zeventig stopte Lotti met beeldhouwen; naar verluid kon ze de bronsgieter niet meer betalen. Al in 1960 had ze in Parijs één van haar andere 'oude liefdes', het schilderen, weer opgepakt. Ze werkte vaak met voor dat werk niet gebruikelijke voorwerpen zoals messen, vorken en wasknijpers. Tot haar dood gaf de kunstenares het leven aan nieuwe fantasiewezens; niet langer in klei, maar op doek of papier.
Pas in de jaren tachtig gaf kunsthistorica Willemijn Stokvis Lotti officieel een plaats tussen de Cobra-mannen. Dit tot woede van Corneille, volgens wie Lotti 'nooit en te nimmer' tot de Cobra-club had gehoord.
Lotti van der Gaag overleed in februari 1999 op 75-jarige leeftijd./.

Untitled Document

/Nederland op een breukvlak?
Schrijver Geert Mak geeft op woensdag 14 november een lezing met het thema 'Nederland op een breukvlak?'. Mak, vooral bekend als schrijver van de bestsellers 'Hoe God verdween uit Jorwerd' en 'De eeuw van mijn vader', is bijzonder hoogleraar voor grootstedelijke vraagstukken en richt zich met name op Amsterdam.
Nederland verliest zijn eigen identiteit vanwege de grote stroom migranten, zeggen sommigen. Uit de geschiedenisboeken blijkt echter dat Nederland altijd al een migratieland is geweest. Achter de ogenschijnlijk gemakkelijke cultuur schuilen, mede daardoor, tal van ongeschreven regels.
De lezing van Geert Mak is van 11.45 tot 13.00 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium.

/Tröckener Kecks in AOR
De Tröckener Kecks treden op woensdag 14 november op in de AOR. De Kecks hebben besloten uit elkaar te gaan en zijn op dit moment bezig met een afscheidstournee door Nederland. Dit concert is dus één van de laatste kansen om de groep live te zien en te horen.
Voor het optreden in de AOR hoeven geen kaartjes te worden gekocht of besteld. Bezoekers moeten wel hun collegekaart laten zien. De zaal gaat om 21.00 uur open, het concert begint ongeveer een uur later.

/Concert Fish in de Effenaar
'Fellini Days' is het nieuwe album van dichter/zanger Derek William Dick, alias Fish. Op dit album gaan breed uitgesponnen melodielijnen vergezeld van artistiek poëtische teksten en engelachtige backing-vocals.
Op donderdag 8 november geeft Fish (die als zanger van Marillion in de jaren tachtig de bekende rockballad 'Kayleigh' schreef) een concert in de Eindhovense Effenaar, samen met The John Wesley Band. Het optreden begint om 20.30 uur, de entree bedraagt 45 gulden.

/Cabaret in Berlage
Alex Klaassen en Martine Sandifort, de winnaars van Camaretten 2000, treden op zondag 11 november om 20.00 uur op in Grand Café Berlage aan de Kleine Berg. De cabaretiers spelen daar hun voorstelling 'Volgend jaar lach je d'r om', waarmee zij tevens de Pall Mall Export Prijs 2000 wonnen.
Klaassen en Sandifort staan al een paar jaar op het podium. Samen speelden ze eerder in de musical 'Heerlijk duurt het langst'. Klaassen schitterde verder in 'Tjechov' en 'Brigitte the musical', Sandifort is te zien in het VPRO-televisieprogramma 'Toscane'.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor