/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 4

Jaargang 44, 13 december 2001


Cultuur

Untitled Document

'Expose' biedt studenten kans zichzelf te exposeren
"Het is een werk dat zich langzaam in zijn omgeving moet nestelen. Een soort organisme dat meegroeit en zich aanpast aan zijn omgeving." Zo omschrijft kunstenaar Geert Mul 'Expose', het project dat afgelopen week van start ging op de eerste verdieping van de hal van het Hoofdgebouw.

In totaal 24 beeldschermen met op ieder scherm vier verschillende plaatjes in vakjes verdeeld. Dat is het basis-
materiaal voor Expose, een project van beeldend kunstenaar Geert Mul. De beelden komen uit een database die door studenten van de TU/e zelf aangevuld kan worden. "Studenten spelen een belangrijke rol in dit project", vertelt Mul. Zonder de inbreng van studenten is er geen project, zou je bijna kunnen zeggen. Via de internetpagina www.tue.nl/expose kunnen studenten beelden invoeren die binnen één dag in de database verwerkt zijn. De mogelijkheid bestaat dus dat dat beeld dan te zien is in het Hoofdgebouw.
"De computer analyseert de beelden die binnenkomen op bijvoorbeeld kleureigenschappen, contrast en de manier waarop de pixels geordend zijn. Als de beelden eenmaal geïn-dexeerd zijn, kunnen ze in real-time benaderd worden." De beelden in de database zijn voor Expose gekoppeld aan een afstandssensor. "Die meet over een afstand van tien meter of er iemand voor de muur met beeldschermen staat. Als de waarden die de sensor meet veranderen, verandert ook het beeld. Dat kan op allerlei verschillende manieren gebeuren; de grootte van de plaatjes kan veranderen, of de hoeveelheid of de tijdsduur", zo legt Mul zijn project uit.
Geert Mul is met dit project naar de TU/e gekomen op uitnodiging van Studium Generale. "Maarten Pieterson en Vivian van Gaal hebben allebei werk van mij gezien tijdens een expositie in de Vleeshal in Middelburg. Dat was een soort overzichtstentoonstelling van mijn werk." Naar aanleiding daarvan heeft SG Mul gevraagd iets te maken voor de TU/e. "Ik maak graag werk voor publieke ruimtes en vind de TU/e daardoor een uitdagende omgeving. Ook zie ik een technische universiteit als een link naar mijn werk. Daar wil ik niet mee zeggen dat het alleen om het technische aspect draait. Mensen moeten mijn werk kunnen begrijpen zonder technische kennis en wat ik wil zeggen, staat voorop."
Wat voor Geert Mul vanaf het begin vaststond, was dat het project een zekere connectie met studenten moest hebben en dat het interactief zou zijn. "Tijdens gesprekken met Maarten Pieterson en Vivian van Gaal is het idee voor Expose langzaam gegroeid. Het mooie hieraan vind ik dat er een verbinding wordt gelegd tussen een locatie op internet en een locatie in de universiteit."

Prikkel
De beeldend kunstenaar denkt dat veel studenten gebruik zullen maken van de mogelijkheid om beeld aan te leveren. "Zij krijgen via internet de mogelijkheid zichzelf indirect te exposeren in de publieke ruimte. Dat geeft een enorme prikkel. Je hebt de kans een persoonlijk stempel te zetten op je omgeving." Aan de beelden die de studenten op de site zetten, zitten geen voorwaarden verbonden. "Daarmee loop ik een risico, maar dat wil ik graag aangaan. Gooi er maar op wat je wilt, loop er maar naar toe hoe je wilt. Ik blijf het proces in handen houden."

E-mail
Op het moment dat de website functioneel is, hebben alle studenten van de TU/e een e-mail gekregen met uitleg van het project. "Op de TU/e heb ik het voordeel dat mensen heel erg vertrouwd zijn met computers. De anonimiteit zal het denk ik makkelijker maken voor studenten om aan Expose mee te doen."
Omdat het project volgens de bedenker de kans moet krijgen om zich in zijn omgeving te nestelen, wordt het pas eind januari of begin februari
officieel geopend./.

Foto: Bart van Overbeeke

Untitled Document

Stervende ruiter
In het trappenhuis op vloer twee van het gebouw van Scheikundige Technologie staat de 'Stervende ruiter'. Een soldaat te paard lijkt fataal getroffen en hangt voorover op zijn ros. Een groot schild beschermt zijn gezicht. Het beeld straalt kracht en zwakte tegelijk uit. Hoe iets dat ooit zo sterk was -of werd geacht- even snel ineen kan zakken.
Het kunstwerk is vervaardigd door de Haagse beeldend kunstenaar Armand van der Helm. De kunstenaar werd in 1939 geboren. Hij doorliep de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij werkte onder Dirk Bus en Henri van Haaren. Het werk dat hij maakte na het verlaten van de academie sluit stilistisch aan bij de klassieke beeldhouwtradities. Van der Helm werkte naturalistisch, omdat hij vond dat de mensen zijn plastieken moeten kunnen begrijpen. De op klein formaat uitgevoerde plastieken, die vaak de vrouw of het paard tot onderwerp hebben, bezitten een krachtige monumentaliteit. Zijn scherpe observatie van beweging en actie zorgt voor spanning in de vorm van contouren.
Zo ook bij 'Stervende ruiter'. Een klein plastiek dat met het paard één van de trouwste metgezellen van de mens laat zien. Net als de vrouw vormt het edel dier een symbiose met de man. Een koppel waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Als één van de twee wegvalt, zal de ander er alles aan doen om het krachtige duo compleet te houden. Zoals het paard de ruiter op zijn rug probeert te houden. Het zou reddeloos verloren zijn als de ruiter er af zou vallen.
Opvallend is dat het paard stilstaat. De ruiter is niet in volle galop getroffen. Niet in het heetst van de strijd, maar ergens achteraf waar hij in rust kan sterven. De slag waarin ruiter en paard verwikkeld zijn, lijkt vergeten. De wereld draait om hun samenzijn, de laatste minuten van een ruiter en zijn paard. Een tragische breuk in hun magische twee-eenheid.
Het naturalisme dat Van der Helm nastreefde, moet ruim worden gezien. Beelden zijn overeenkomstig met de werkelijkheid, maar het realisme wordt door keuzes van de kunstenaar ietwat tenietgedaan. Bij de sculptuur 'Stervende ruiter' blijft de voorovervallende figuur op een paard duidelijk herkenbaar, maar de manier waarop de vormen gegroepeerd zijn, komt los te staan van het naturalistische uitgangspunt.
Het liefst, zo zei Van der Helm ooit in een interview, wilde hij 'lekker introvert aan kleinplastieken knoeien'. Het 'knoeien' van Van der Helm leverde een aantal interessante sculpturen op. Hij was een kunstenaar die erg veel vertrouwen in zijn eigen talent had en dat ook tentoon spreidde tot hij in 1969 op dertigjarige leeftijd stierf. Toen hij net van de academie kwam, was hij een aanstormend talent dat de bedoeling had om, in samenwerking met architecten, gekke dingen te maken. Hij wilde beelden maken die de fantasie van de mensen prikkelen. Want zo zei hij: "De mens blijft toch altijd boeiender dan het ding dat je van hem maakt"./.

Foto: Peter Cox

Untitled Document

/Contraband & Bernlef
Literatuur en muziek bundelen vanavond hun krachten in de Blauwe Zaal van het Auditorium. De Contraband en J. Bernlef laten zien tot wat voor combinaties dit kan leiden. De Contraband bestaat uit veertien jazzmuzikanten onder leiding van Willem van Maanen. Met zijn muziek begeleidt de band de gedichten van schrijver en dichter Bernlef. Hij is schrijver van onder andere de boeken Hersenschimmen en Eclips. Nieuwsgierig? Donderdag 13 december, Blauwe Zaal van het Auditorium, van 21.30 tot 22.15 uur.
Voorafgaand brengt Marcel Lenssen zijn monoloog 'Ik'. Dit is het eerste project waarmee theatermaker Lenssen zelf het podium opgaat. Hij worstelt voor de ogen van het publiek voortdurend met zijn eigen gedachten. Donderdag 13 december in de Blauwe Zaal van 20.30 tot 21.15 uur.

/Festival Cabareteske
Wie gaat dit jaar met de 'Gouden Kabouter' naar huis? Wie wordt de opvolger van Leon van der Zanden? Dat is de vraag waar het Festival Cabareteske om draait, het cabaretfestival in Eindhoven dat dit jaar voor de tweede keer gehouden wordt. Zondag 16 december vindt de tweede voorronde plaats in Grand Café Berlage aan de Kleine Berg in Eindhoven. Aanvang: 20.00 uur. De voorrondes zijn gratis toegankelijk en kaarten voor de finale op 24 februari zijn te verkrijgen aan de kassa van de Stadsschouwburg.

/Sara Kroos
Ze is pas twintig jaar, maar vult op een openhartige en zelfverzekerde manier haar cabaretvoorstelling 'Honger': Sara Kroos. Met deze voorstelling won Kroos in 1999 de jury- en de publieksprijs van het Nijmeegs Studenten Cabaret Festival. Een jaar later won ze de publieksprijs van het Leids Cabaret Festival. Ze speelt piano, zingt, rapt, struikelt, dicht, vertelt en durft genadeloos af te gaan. En dat allemaal op dinsdag 18 december vanaf 20.30 uur in het Globetheater van de Eindhovense Stadsschouwburg. Entree: 26 gulden.

/Veranderde wereld?
Is de wereld veranderd na 11 september? Prof.dr. Maarten van Rossem en drs. Ruud Hoff kijken op woensdag 19 december vanuit twee verschillende invalshoeken naar de achtergronden van de aanval op Amerika. Van Rossem gaat in op de rol van de Verenigde Staten in de wereldpolitiek en Hoff richt zich op het Midden-Oosten, inclusief Afghanistan en Pakistan. De lezingen worden volgende week woensdag gehouden in de Blauwe Zaal van het Auditorium van 11.45 tot 13.30 uur.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor