Testen HID-lamp in paraboolvlucht

In de eerste week van april 2003 gaan onderzoekers van de faculteit Technische Natuurkunde tijdens paraboolvluchten in Bordeaux al experimenten uitvoeren met de zogeheten High-Intensity-Discharge-lamp. Eind volgend jaar zal de lamp in het ruimtestation ISS door de Nederlandse astronaut André Kuipers worden getest.

De HID-lamp.

“Parabolische vluchten leveren een toestand op die het dichtst in de buurt komt van de toestand van gewichtloosheid die heerst in een ruimtestation. Alleen duurt die toestand iedere keer maar twintig seconden”, zegt prof.dr.ir. Gerrit Kroesen, werkzaam bij de faculteit Technische Natuurkunde. Vorige week maakte Kroesen bekend dat eind volgend jaar een zogeheten High-Intensity-Discharge-lamp (HID-lamp) getest wordt door de Nederlandse astronaut André Kuipers in het internationale ruimtestation ISS. Dit in nauwe samenwerking met Philips. De HID-lamp heeft een zeer hoge energie-efficiëntie, maar is momenteel nog niet geschikt voor huishoudelijk gebruik vanwege een te grote instabiliteit. De lamp wordt op dit moment alleen nog maar toegepast bij etalageverlichting en in koplampen van auto’s, aldus Kroesen.
Mogelijk zal Kroesen in april ook zelf deelnemen aan de paraboolvluchten in Bordeaux. “We hebben de toezegging dat we in de eerste week van april drie dagen kunnen meevliegen met het paraboolvliegtuig van het European Space Agency. Tijdens een vlucht zal het vliegtuig 31 keer in een vrije val gaan. Sommige mensen worden daar kotsmisselijk van. Voor het uitvoeren van de experimenten zijn drie mensen nodig. Het kan zijn dat ikzelf ga of iemand van Philips. Ook zullen twee studenten deel uitmaken van het team. De ruggengraat van het project wordt namelijk gevormd door het afstudeerwerk van vijf studenten”, aldus Kroesen./.