Student maakt animatiefilms met lego

Je bedenkt een script, bouwt een set op, je zoekt de acteurs uit, zet ze in de juiste beginstand neer en maakt een foto. Je verzet de acteurs een klein beetje en maakt opnieuw een foto. Dit herhaalt zich net zo vaak tot je genoeg plaatjes hebt voor een filmpje. Stefan van Zwam, derdejaars student Wiskunde aan de TU/e, maakt in zijn vrije tijd animatiefilms met behulp van lego.

Foto: Bart van Overbeeke

Van Zwam noemt het ontstaan van zijn hobby een samenloop van omstandigheden. “In de Efteling heeft Lego een ruimte waar het bedrijf nieuwe producten laat zien en daar zag ik de ‘Steven Spielberg Movie Maker Set’, een soort legopakket met een webcam. In diezelfde periode, ongeveer anderhalf jaar geleden, maakte mijn oom een kort filmpje met een Barbie. Mijn broer en ik zagen dat en het leek ons leuk om een filmpje met lego te maken.” Tegenwoordig is alleen Stefan er nog mee bezig. “Ik gebruik die Movie Maker Set niet, want met software die je gratis van internet kunt downloaden, kun je veel meer.”
Er passen twaalf tot vijftien beeldjes in een seconde, dus als je maar genoeg beeldjes hebt, kom je vanzelf aan een film. De eerste film die Van Zwam en zijn broer maakten, was een actiefilm over een gestolen auto. De student wist met één film een prijs in de wacht te slepen.
“Op de website www.brickfilms.com zag ik een wedstrijd waarvoor je een legofilm moest maken op klassieke muziek. Met mijn film, die gebaseerd is op muziek uit de opera The Barber of Sevilla, won ik de prijs voor de beste film.”
De meeste films die hij tot nu toe gemaakt heeft, duren zo’n vijf minuten. De laatste film die hij maakte, A Christmas Carol in Bricks, duurt echter ruim een kwartier. “Daar had ik meer dan tienduizend beeldjes voor nodig. In augustus van afgelopen jaar ben ik er aan begonnen en op 24 december was de film af. Ik denk dat ik er ongeveer driehonderd uur mee bezig ben geweest. Maar ook al kost het af en toe veel tijd, het blijft een hobby en ik geef mijn studie altijd voorrang.”

Gedownload
De teksten in de film zijn ingesproken door Van Zwam zelf, zijn broer, enkele vrienden en zelfs mensen uit Amerika. De film is tot nu toe al meer dan vijfhonderd keer gedownload. “Over de hele wereld zijn er ongeveer dertig personen die zich bezighouden met het maken van legofilms. We spreken elkaar regelmatig via internet en als iemand een nieuwe film gemaakt heeft, sturen we elkaar recensies.”
Ondertussen denkt Van Zwam alweer na over een nieuwe film. “Eerst wil ik nog wat extra scènes filmen om A Christmas Carol nog iets beter te maken. De nieuwe film zal waarschijnlijk sciencefiction worden met actie en een beetje humor.”/.
De films zijn te vinden op: www.stack.nl/~stefanvz.