Studentenleven/Nieuws

Boreas bezeilt de zee

Acht zeilers van studenten zeilvereniging Boreas hebben vorige week meegedaan aan de studenten zeezeilrace in Kroatië. Onder de naam Cuba Libre behaalt het team de negende plek in de meerdaagse wedstrijd. En al doen de naam, en de foto's waarop de teamleden lachend en drinkend op staan, anders vermoeden: het was een serieuze aangelegenheid.
"Overdag ging het er fanatiek aan toe", zegt schipper Robert Hoogland. "Dan was het helemaal stil. Dat was een groot verschil met 's avonds, wanneer we zaten te borrelen en met een rubberbootje naar andere schepen voeren." "Je betaalt veel geld voor zo'n boot, dan ga je niet alleen maar drinken. Dan kun je ook in Eindhoven blijven", vindt Steven Welle, de tacticus aan boord.
In Pula in Kroatië lagen de gehuurde boten klaar voor de deelnemers. De wedstrijd begon met een tocht van Pula naar het eiland Susak, zo'n vijftig mijl verderop. Ook waren er een rondje om het eiland, het varen van een Olympische baan en een middellange afstandsrace. "Tijdens die wedstrijden merk je, op het moment dat je andere schepen ziet, dat je een jachtinstinct hebt", vindt Almar Giesberts, tijdens de wedstrijden verantwoordelijk voor het voorste zeil. "Je wilt anderen opjagen en inhalen. Dat is mooi."
Op de foto de zeilers van Boreas tijdens de rustdag, waarop alle schepen achter elkaar aan voeren en figuren maakten.