Geslaagd vragenvuur voor André Kuipers

Foto: Bart van Overbeeke

‘Hoe kun je drinken zonder dat het er weer uit vliegt?’, ‘Heb je vrije tijd en wat doe je dan?’ en ‘Heb je het gevoel dat je denkprocessen beïnvloed worden omdat er nu meer bloed in je hersenen zit?’. Astronaut André Kuipers werd zondag 25 april, dankzij de inspanningen die onder meer radioamateurs de afgelopen drie maanden aan de TU/e geleverd hebben, onderworpen aan dit vragenvuur van leerlingen van basisschool Hanevoet, pleincollege St. Joris en TU/e-studenten Technische Natuurkunde. Het leek mis te gaan toen Kuipers niet reageerde op herhaalde oproepen vanuit de dertiende verdieping van E-hoog richting ruimtestation ISS. David, de leerling die de eerste vraag mocht stellen, stond daardoor tien minuten lang tevergeefs bij de microfoon te wachten (zie foto). Toch werd afgelopen zondag rekening gehouden met één onzekere factor: André Kuipers zelf. “Omdat hij een heel druk programma heeft en al achter loopt op schema, weten we niet zeker of het contact door kan gaan. Het kan zijn dat hij geen tijd krijgt om ons antwoord te geven”, zegt radioamateur Frans de Jong om de kinderen voor te bereiden op een eventuele tegenvaller. Toch was de teleurstelling van de gezichten af te lezen toen de tien minuten waarin de mogelijkheid tot contact was, voorbij slopen zonder een reactie van de astronaut in het ruimtestation. Kuipers was tijdens de geplande tijd voor het contact druk bezig met het experiment voor de TU/e met de High Intensity Discharge-lamp en was zijn ‘afspraak’ met de scholieren in E-hoog vergeten.
Dankzij contacten van Gaston Bertels, voorzitter van de Europese afdeling van ARISS (Amateur Radio ISS), en TU/e-hoogleraar prof.dr.ir. Gerrit Kroesen, die zondag in de controleruimte bij technisch ruimtevaartcentrum Estec in Noordwijk zat, kon anderhalf uur later een nieuwe en geslaagde poging gedaan worden.
Al wisten alle aanwezigen dat de computermelding ‘International Space Station is rising’ het teken was voor absolute stilte, de meesten konden een klein applausje niet onderdrukken toen plots de stem van André Kuipers te horen was.

Lees meer hierover in het artikel Kroesen: ãWetenschappelijk rendement proef in ruimte honderd procentä