Avontuur uit een jongensboek

Foto: Bart van Overbeeke

“Het is tegenwoordig lastiger om met de auto van Noordwijk naar Eindhoven te komen dan een rondje om de aarde te vliegen.” Astronaut André Kuipers verontschuldigde zich op deze manier voor het feit dat hij te laat was voor zijn lezing aan de TU/e. In een goedgevulde Blauwe Zaal vertelde Kuipers op 21 oktober over zijn training en reis in de ruimte. Hij liet veel foto’s zien en inmiddels bekende anekdoten kwamen voorbij. “Het is een traditie om voor de vlucht tegen de achterband van de raketwagen te plassen. Maar goed ook, want de eerste uren van de vlucht kun je niet naar het toilet.” Er was ook de nodige aandacht voor het experiment dat Kuipers uitgevoerd heeft in samenwerking met de TU/e.

Behalve studenten van de TU/e zaten er ook veel kinderen in de zaal. Een van de redenen van de Nederlandse overheid om Kuipers’ ruimtereis te financieren, was om jeugd te stimuleren. “De overheid wilde via de ruimtemissie meer interesse opwekken voor wetenschap en techniek, vooral bij kinderen”, vertelde Kuipers. De lezing was goed te volgen voor de kinderen; Kuipers ging niet diep in op technische details, maar vertelde voornamelijk een verhaal dat zo uit een jongensboek had kunnen komen.
Kuipers begon te vertellen over zijn jongensdroom om astronaut te worden. “Je moet op de kranten letten, als ze nieuwe astronauten zoeken, staat er gewoon een advertentie in de krant.” Voordat Kuipers de desbetreffende advertentie zag, was hij al afgestudeerd als arts aan de Universiteit van Amsterdam, werkte hij bij de Luchtmacht en deed hij onderzoek bij de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA.
Hoewel Kuipers van origine een medicus is, ging hij mee als boordwerktuigbouwkundige van de Russische Sojoezraket. “Ik moest niet alleen Russisch leren, ik moest ook de techniek van de Sojoez kennen.” Kuipers liet foto’s zien van zijn opleiding in Rusland; veel sneeuw, leven als een student, langlaufen en blokken. “We kregen veel zware tentamens en medische keuringen. Die keuringen gingen erg ver”, zo vertelde Kuipers. “Een van mijn kronen was afgebroken en toen moest ik van de Russen al mijn kronen laten vernieuwen.”

Arges
Natuurlijk was er tijdens de lezing ook aandacht voor de experimenten die Kuipers uitgevoerd heeft. Voordat Kuipers er was, had prof.dr.ir. Gerrit Kroesen van de faculteit Technische Natuurkunde al verteld over de proef die Kuipers uitvoerde in samenwerking met onder andere de TU/e; Arges geheten. Beelden van deze proef met superzuinige lampen werden vertoond. Na de lezing van Kuipers konden geïnteresseerden de, aan de TU/e speciaal voor de proef gemaakte, apparatuur van dichtbij bekijken./.