IEEE keurt aanpassing FireWire-standaard goed

Belangrijke analyse op protocol door TU/e-onderzoekster

Het Institute of Electrical and Electronics Engi-neers (IEEE) heeft vorige week een nieuwe toevoeging van het 1394-protocol -ook wel Fire-Wire of i-Link genoemd- goedgekeurd. Dr. Judi Romijn van de Informatica-groep Design and Ana-lysis of Systems voerde een belangrijke analyse uit op het protocol, dat gebruikt wordt voor het uitwisselen van digitale informatie tussen appa-raten, zoals audio- en videostromen.

Romijn deed onderzoek naar een belangrijk protocol in een nieuwe 1394-standaard van het IEEE, waarmee bussen aan elkaar worden geknoopt met bridges, een soort FireWire-hubs. Door de nieuwe standaard worden beperkingen in de kabellengte en de hoeveelheid van aan te sluiten apparaten minder streng. Romijn: “In het voorgestelde Net Update- protocol, dat een boomstructuur opspant, zaten kanjers van fouten. Er is nu een geheel nieuwe toevoeging, het Panic Protocol, waarmee bridges in het geval van al te ernstige conflicten terug-keren naar hun initiële toestand”.
Romijns voorstel doorliep de vrij lange procedure van het IEEE. “In de laatste twee stemmingen is de standaard inclusief door mij voorgestelde aanpassingen opgevoerd. Het belangrijkste gevecht heb ik van tevoren in de Ballot Response Committee (BRC, red.) geleverd, om mijn voorstellen in de draft van de standaard te krijgen. De analyse heb ik zelf toegepast en alleen de resul-taten in natuurlijke taal aan de BRC gepresenteerd, en gediscussieerd over moge-lijke oplossingen. Het Net Update-protocol waaraan ik werkte, is maar één van de vele protocollen in de standaard.” Na meerdere stemrondes lag het 1394.1-protocol in principe al klaar sinds april van dit jaar, maar pas vorige week kreeg Romijn het bericht van Peter Johansson, de voorzitter van de 1394.1-werk-groep, dat het voorstel was afgehamerd. Volgens Romijn zijn de FireWire bridges dankzij haar inbreng betrouwbaarder. “Het Net Update protocol moet eerst worden uitgevoerd om verdere communicatie mogelijk te maken. Bridges worden dankzij ons dus niet onmiddellijk sneller in de uiteindelijke overdracht van de datastromen, maar nu is er tenminste een complete beschrijving die je in een product kunt uitvoeren, en die dan ook werkt.”

Lees verder in het artikel Panic-protocol lost botsingen in FireWire op.