TU/e actief in centrum molecular medicine

De TU/e gaat participeren in het nieuwe Center for Molecular Medicine (CMM). Dit nog op te richten onderzoeksinstituut is een gemeenschappelijk project van de TU/e, Philips, de Universiteit Maastricht en het Academisch Ziekenhuis Maastricht. De betrokken partijen ondertekenen en presenteren één dezer dagen hun samenwerkingsovereenkomst.

Het centrum, dat wordt gezien als een potentieel technologisch topinstituut, krijgt een plek op de High Tech Campus van Philips. “In Eindhoven en dus zeker belangrijk voor ons”, zo betoogde CvB-voorzitter ing. Amandus Lundqvist op 3 januari tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de universiteit. “In het voorjaar worden de programmalijnen hiervoor uitgewerkt.”
De TU/e gaat deelnemen aan gezamenlijke onderzoeksprogramma’s binnen het instituut, waarvoor ook op de eigen campus onderzoek wordt verricht. Contactpersoon vanuit de TU/e is prof.dr.ir. Frank Baaijens, decaan van de faculteit Biomedische Technologie. Binnen het toekomstige centrum zijn in eerste instantie twee grote activiteiten gepland, zo vertelt hij: molecular imaging en molecular diagnostics. “Bij molecular imaging maak je, bijvoorbeeld met behulp van MRI, moleculaire processen in het lichaam zichtbaar. Met molecular diagnostics kun je door het gebruik van biosensoren bepaalde lichaamsstoffen met heel lage concentraties proberen te meten in bijvoorbeeld bloed of urine.”
Hoewel het centrum fysiek gevestigd wordt op de High Tech Campus, zal er straks ook in Maastricht en op de Eindhovense universiteitscampus volop bedrijvigheid zijn, zegt Baaijens. “Bij Philips wordt meer aan industrieel onderzoek gedaan; het basisonderzoek wordt verricht aan de twee universiteiten. Het doel is om in het Academisch Ziekenhuis Maastricht klinisch onderzoek te doen. Zo vullen we elkaar goed aan.” Het zal niet al te lang duren voordat bijvoorbeeld ook BMT-studenten met het CMM in aanraking komen, verwacht Baaijens, onder andere door stages en afstudeeronderzoeken. Daarnaast is het centrum een potentiële werkgever voor TU/e’ers, zegt de decaan.
Volgens Baaijens moet rond maart een ‘soort plandocument’ voor het centrum klaar zijn en zou het CMM daarna zo snel mogelijk van start moeten gaan. Een Bsik-programma vormt de basis voor het centrum. Bsik, voorheen ICES/KIS, is een subsidieregeling van de overheid voor grote innovatieve projecten in Nederland./.