Eerste fase aanleg Dommel-fietspad begonnen

De gemeente Eindhoven is begonnen met de voorbereidingen voor de aanleg van een non-stop fietspad langs de Dommel. Begin volgend jaar wordt het tunneltje bij het Studentensportcentrum aangepakt. Het fietspad zelf wordt pas na de lustrumfestiviteiten aangelegd.

Het fietspad, dat al een paar jaar op de agenda staat, gaat lopen vanaf het Dommeltunneltje bij de Professor Dr. Dorgelolaan tot aan de Ds. Theodor Fliednerstraat, ten noorden van de Ring. Om voor de verbinding hiermee te zorgen, wordt eerst het tunneltje bij het Studentensportcentrum opgeknapt. “De gemeente is nu begonnen met het verplaatsen van een parkeerterrein van Fontys”, vertelt ing. Willy van Orsouw van de Dienst Huisvesting. “Daarna wordt de tunnel waterdicht gemaakt, wat nodig is omdat de onderzijde onder grondwaterniveau ligt.” Na fase één wordt waarschijnlijk tot de tweede helft van 2006 gewacht met de aanleg van het fietspad zelf. Dit om te voorkomen dat bij de feestelijkheden rond het lustrum van de universiteit het terrein openligt.
“Het fietspad wordt drieënhalve meter breed en bestaat uit rood asfalt”, aldus Antoinet Grips, projectleider van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van de gemeente Eindhoven. “Ook wordt het helemaal verlicht. Het pad gaat voor een groot gedeelte het bestaande voetpad vervangen dat langs de Dommel loopt. Vanwege de geringe verkeersstromen verwachten we dat de fietsers geen last zullen hebben van de voetgangers.”
Bij de toekomstige kruising met Den Dolech krijgt het fietspad voorrang, wat voor de automobilisten even wennen zal zijn. Fietsers op het Limbopad zullen wel voorrang krijgen op de kruising met het nieuwe fietspad. Van Orsouw: “Daar hebben we voor gekozen, omdat die al afdalend van het bultje flink hard kunnen gaan”./.