Achtergrond Innovatievouchers openen de deuren van de TU/e voor het mkb |
Innovatievouchers/Chriz van de Graaf Met de innovatievouchers (subsidiebonnen voor ondernemers om aan kennisinstellingen onderzoek te laten doen) krijgt de TU/e veel kleine en middelgrote bedrijven over de vloer. Het zijn twee culturen die ver van elkaar staan; ze leven in een ander tempo en spreken een andere taal. Hoe gaat de samenwerking tussen die bedrijven en de TU/e? Welke ervaringen hebben de ondernemers en hoe beoordelen zij de universiteit als partner? Een korte uitleg over de voucher en drie ondernemers aan het woord over de TU/e. Het draait allemaal om een kennisgestuurde economie. Nederland moet slim werken. Dat geldt niet alleen voor de grote bedrijven die in researchcentra hun producten, productieprocessen of diensten beter en goedkoper maken. Ook het midden- en klein bedrijf (mkb) moet in de moordende concurrentie met Europa en landen daarbuiten in staat zijn doorlopend producten en diensten te verbeteren. Uiteraard hebben die bedrijven niet de beschikking over onderzoekers en laboratoria.
|
Goedkoper bellen van VoIP naar vaste telefoonIr. Boechie van den Brand heeft een geschiedenis aan de TU/e. Hij studeerde er tot 2000 Technische Informatica en hij kent er de mensen. Zijn kantoor is gevestigd in het hart van de ondernemende universiteit: het Multimediapaviljoen. Zijn bedrijf QUADRIX® System Design is actief in het ontwerpen van systemen. Dit doet hij samen met partners. Zoals in het project waarvoor hij zijn voucher inzette: het goedkoper bellen met Voice over IP (VoIP), een methode om via internet te bellen. Samen met Theo Jeuken Beveiliging & Telecom BV uit Son en Breugel heeft Van den Brand een plan om het bellen van VoIP naar de vaste telefoon goedkoper te maken. De technologie is mogelijk interessant voor telefoonaanbieders. Hoe hij dat wil doen? Dat is het geheim van de bedrijven. Als bewoner van het Multimediapaviljoen was Van den Brand snel op de hoogte van de uitgifte van de vouchers door het ministerie van Economische Zaken. Hij werd benaderd door SenterNovem, het Tijd |
3D-simulaties om nieuwe inzichten te verkrijgen voor medicijnontwerp
Jackie Schooleman spreekt vol vuur als ze het heeft over haar bedrijf Virtual Proteins BV en haar vinding. De onderneming is nu nog Snuffelen
|
Met lichaamsdata de beleving beïnvloedenHet lijkt misschien wat vaag, zegt Geert-Jan Driessen van het Maastrichtse bedrijf The Mind Connection. “Maar dat is het niet. Het is alleen nog erg onbekend.” The Mind Connection is een researchbedrijf dat zich bezighoudt met de ‘beleving’ van mensen in een virtuele omgeving. Het bedrijf maakt toepassingen die rust kunnen brengen, die opwinding kunnen veroorzaken of de concentratie kunnen verhogen. Driessen denkt zelfs dat het mogelijk is psychische aandoeningen te verlichten. Het idee van de technologie is eenvoudig. Iemand sluit zichzelf aan op een computer. Die computer verzamelt zogenoemde lichaamsdata als temperatuur, hartslag, ademhaling en huidweerstand, maar ook de hersenactiviteit. Met beeld en geluid reageert de computer op de data die hij verzamelt. Geluiden kunnen dan bijvoorbeeld gaan in het ritme van de hartslag en met kleuren en afbeeldingen kunnen mensen worden beïnvloed in de richting die ze wensen. De computer meet vervolgens weer wat de reactie is en zo ontstaat een zelflerend systeem. De virtuele omgevingen waarin dit gebeurt, zijn de spellen die het bedrijf ontwikkelt. Bijvoorbeeld een wandeling door een natuurgebied, een sociaal spel of een reis door een droomkasteel. Het bedrijf is al jaren bezig met de techniek. Het contact met de TU/e ontstond toen Driessen de innovatievoucher wilde gebruiken om een headset met sensoren te ontwikkelen. Hij klopte aan bij United Brains en kwam terecht bij de faculteit Industrial Design (ID). Die begreep snel wat de ondernemer wilde. “Zij zijn zelf ook erg bezig met belevingstechnologie, dus dat hoefde ik niet uit te leggen.” Driessen vroeg de faculteit een koptelefoon te ontwerpen waarmee beeld en geluid worden overgebracht, maar waaraan ook sensoren zitten die middels een gel gemakkelijk in contact komen met de hoofdhuid. Dat contact is van belang omdat er zeer zwakke signalen uit bepaalde delen van de hersenen moeten worden opgevangen. Onderzoekers van ID en de Gemeenschappelijke Technische Dienst werkten aan de headset. De contacten verliepen goed, zegt Driessen, en ook tijd speelde in het onderzoek geen grote rol. Het probleem was echter het intellectueel eigendom. “Als ik een externe partij een opdracht geef tot onderzoek, dan leg ik ze een geheimhoudingsverklaring voor. Die tekenen ze altijd. Bij een universiteit ligt dan anders. Een universiteit wil zowel kennis naar buiten brengen als naar binnen halen. En ik kan het risico niet nemen dat de technologie waar wij jaren aan hebben gewerkt, straks op straat ligt. Ik moet er niet aan denken dat een concurrent bij de faculteit ID zijn headset een beetje laat aanpassen en en passant technieken die wij gebruiken meekrijgt. Dan kunnen we ophouden. Ik heb overigens alle begrip voor de publicatiedrang van de universiteit, maar intellectueel eigendom is het bestaansrecht van dit bedrijf.” De uitkomst is ‘een heel gekke constructie’, waarmee de belangen van The Mind Connection zijn beschermd. Ferrari’s |