Eerste vrouwelijke eredoctor TU/e

De TU/e reikt drie eredoctoraten uit tijdens de viering van haar vijftigjarig bestaan, op 27 april. Eén van hen is de wiskundige prof. Mary Wheeler (Austin, VS). Zij wordt de eerste vrouwelijke eredoctor van de universiteit. De twee andere nieuwe eredoctors zijn de natuurkundige prof. Keith Moffatt (Cambridge, VK) en katalyse-expert prof. Jens Nørskov (Technical University of Denmark). Alledrie krijgen ze hun doctoraat in Stadskerk Sint Cathrien, waar de academische zitting ter gelegenheid van de jubileumviering plaatsvindt.

Wheeler ontvangt een eredoctoraat voor haar onderzoek op het gebied van de toegepaste en industriële wiskunde, in het bijzonder het numeriek oplossen van partiële differentiaalvergelijkingen. Moffatt krijgt de eretitel voor zijn werk op het gebied van de theoretische stromingsleer. De Deen Nørskov mag zich vanaf 27 april eredoctor van de TU/e noemen vanwege zijn bijdragen aan het kennisgebied van de heterogene katalyse en simulering van atomic-scale materials. De drie krijgen een bul en een speciale TU/e-schoudermantel, een zogeheten ‘cappa’.
De drie nieuwe eredoctors brengen het totale aantal van de TU/e op twintig. De universiteit reikte pas in 1976 het eerste eredoctoraat uit. Vanaf 1981 tot 2005 werden eredoctoraten -steeds met drie tegelijkertijd- alleen uitgereikt bij een lustrum. In 2005 is echter besloten voortaan ook in de tussenliggende jaren steeds een eredoctoraat uit te reiken, zodat het academisch karakter van de diesviering wat meer cachet krijgt./.