Nieuws/ Korte Berichten

Eerste diploma Sustainable Energy
Op maandag 11 december reikt rector prof.dr.ir. Hans van Duijn het eerste officiële diploma uit van de 3TU-opleiding Sustainable Energy Technology (SET). Op die dag krijgt de uit India afkomstige studente Sharmistha Bhattacharyya het diploma SET, net als twee van haar collega-studenten. De uitreiking vindt plaats in zaal 5 van het Auditorium, om 16.00 uur. Sinds oktober dit jaar is de 3TU-opleiding erkend door het ministerie van OCW, maar de opleiding bestaat al wat langer. Eerder dit jaar studeerden al drie studenten SET af, maar zij kregen nog een diploma Werktuigbouwkunde of Technologische Innovatie Wetenschappen.

Valse diploma’s via internet
Via internet zijn valse diploma’s van Nederlandse hbo-instellingen en middelbare scholen verkrijgbaar. Voor 250 euro kun je op Marktnet.nl een ‘origineel’ vwo-diploma kopen, compleet met naam, geboorteplaats en een cijferlijst. “Zeer geschikt voor sollicitaties en/of vervolgstudies”, aldus de aanbieder. Voor een leek zijn de diploma’s niet van echt te onderscheiden. De IB-Groep werkt ter bestrijding van de fraude aan een diplomaregister, waarin wordt bijgehouden wie welke diploma’s heeft behaald. Werkgevers en onderwijsinstellingen kunnen een uittreksel van het register aanvragen. Ter bescherming van de privacy krijgen ze niet rechtstreeks toegang. Voor buitenlandse diploma’s werkt de IB-Groep aan een diplomabank, waarin staat hoe een diploma van een willekeurige buitenlandse universiteit eruit ziet en welke echtheidskenmerken ze moeten hebben. (HOP)

Taalsite voor studenten
Omdat het taalniveau van de studenten vaak te wensen overlaat, lanceren de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam vrijdag 8 december de website www.taalwinkel.nl. De site is ontwikkeld door de UvA en HvA-instituten die zich bezighouden met Nederlands voor anderstaligen. De praktische taaltips zijn echter bedoeld voor alle studenten en medewerkers van de instellingen. (HOP)