Rutte naar Tilburg

Prof.dr. Christel Rutte van de capaciteitsgroep Human Performance Management van de faculteit Technologie Management (TM) verlaat de TU/e per 1 juli van dit jaar. Zij gaat aan de slag aan de Universiteit van Tilburg als hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie. Met Rutte verdwijnt ook één van de slechts twee vrouwelijke fulltime hoogleraren die de TU/e rijk is.

Ze heeft flink getwijfeld voordat ze de beslissing nam om te switchen. “Toen de headhunter zich meldde, dacht ik eerst: ‘Waarom zou ik in godsnaam overstappen?’”, vertelt Rutte, die vanaf 1999 hier hoogleraar is. “Maar toen ik me meer in de Tilburgse universiteit ging verdiepen, raakte ik enthousiast. Het departement Sociale Psychologie timmert enorm aan de weg en dat kan ook voor mezelf weer een goede impuls betekenen. Daarnaast kom ik aan de wieg te staan van de nieuwe masteropleiding Arbeids- en Organisatiepsychologie.” Dat alles neemt niet weg dat Rutte het vertrek uit Eindhoven moeilijk vindt. “Ik heb een heel prettige groep en voel me prima binnen de faculteit TM.”
Met haar onderzoek in Tilburg gaat Rutte zich richten op de samenwerking van bijzonder samengestelde teams, zoals multiculturele teams bij de politie of virtuele teams die samenwerken met behulp van ict-toepassingen. Daarnaast gaat ze kijken hoe teams functioneren die onder grote tijdsdruk opereren. Rutte: “Hoe zorgen die nou dat het werk op tijd afkomt?”

Met de verhuizing van Rutte vertrekt overigens ook één van de slechts twee vrouwelijke fulltime hoogleraren aan de TU/e. De andere is prof.dr. Tanja Lange, hoogleraar bij Wiskunde en Informatica. “Dat is voor de TU/e wel jammer, maar wie weet vinden ze weer een vrouw voor mijn functie. Dat is in de sociale wetenschappen wel iets makkelijker dan in de techniek.” Rutte maakt de begeleiding van de vier aio’s en twee afstudeerders die ze onder haar hoede heeft, gewoon af./.