Komen & Gaan

Een echt vak

Richard de Leeuw heeft destijds niet bewust gekozen voor de studie werktuigbouwkunde. ‘Er was voor deze richting geen nume-rus fixus en mijn vader had het ook gedaan’, vertelt Richard. Hij wilde breed opgeleid worden en geen echte techneut worden. Hiervoor was de studie werktuigbouw-kunde uitstekend geschikt, want ‘alles is werktuigbouwkunde’ volgens Richard. Richard is afgestudeerd in Delft, omdat daar een specialisatie spoorwegtechniek bestaat. Via Delft kwam hij voor zijn stage bij het productiebedrijf van de Train à Grande Vitesse (TGV) in Frankrijk terecht. Hier onderzocht hij of de afdichting van de TGV-locomotieven verbeterd kon worden. Door grote luchtdrukverschillen ontstonden er problemen wanneer de TGV’s op volle snelheid door tunnels reden. Mede door zijn onderzoek zijn deze problemen gelukkig opgelost. Richard studeerde af bij de Nederlandse Spoorwegen. Hier onderzocht hij het ‘zijdelings bewegingsgedrag’ van reizigersmaterieel, of gewoon het schommelen van de treinen. Eenmaal afgestudeerd, kon hij bij de NS blijven. Hij werd groepsleider in het revisiebedrijf in Tilburg, waar onderhoud gepleegd wordt aan treinen. Zijn werk was niet alleen technisch gericht, maar dit beviel hem uitstekend.
Na tweeënhalf jaar verhuisde hij naar NS Cargo in Utrecht, waar hij beheerder werd van alle diesellocomotieven in Nederland. Naast organisatorische capaciteiten was bij deze baan een goed technisch inzicht zeer belangrijk. Na anderhalf jaar kreeg hij een nieuwe baan in Tilburg. Zijn taak was het een afdeling te reorganiseren. Toen deze klus geklaard was, moest hij op zoek naar een andere bezigheid.
Richard kwam, na een tussenstop als stafmedewerker van de directeur, uiteindelijk op de afdeling marketing en verkoop van het revisiebedrijf terecht. Hier heeft hij momenteel een leidinggevende baan als account-manager. In deze job vertegenwoordigt hij onder andere NS Materieel in het buitenland inzake het onderhoud aan de Thalys, de treinen die in Nederland als TGV’s gaan rijden.
Gezien zijn huidige werkzaamheden had Richard misschien beter een op organisatie en beheer gerichte studie kunnen kiezen. Hij is echter blij dat hij dit niet gedaan heeft en, zoals hij zelf zegt, een écht vak heeft geleerd. De noodzakelijke managementvaardigheden leert hij nu toch wel. Hij is druk bezig zich bij te scholen aan het Stan Ackermans Instituut van de TUE. Hier volgt hij de opleiding ‘Master of Business Marketing’. Het studeren gaat goed, maar is wel vermoeiend. Hij moest weer erg wennen aan de academische aanpak. Dus niet alles zo maar voor waar aannemen, maar stellingen onderzoeken en bewijzen. Wat hij bij zijn studie werk-tuigbouwkunde vooral heeft geleerd, is het logisch denken. Dit komt hem in zijn huidige baan goed van pas bij problemen op technisch en op organisatorisch gebied. Hij is in staat om uit een overvloed aan informatie de essentiële zaken te ontdekken en deze te analyseren en de juiste conclusies eraan te verbinden. Hij ziet dit terug bij techneuten, alleen hebben zij vaak moeite met de uitvoering van hun ideeën door een gebrek aan praktische en communicatieve vaardigheden.

Naam:
Richard de Leeuw

Studeerde hier:
Werktuigbouwkunde

Werkt nu bij:
Nederlandse Spoorwegen

In de rubriek ‘Komen en Gaan’ interviewen Moniek Stoffele en Jannigje Gerritzen de ene week een eerstejaars student en de andere week een oud-student van de TUE. Zowel het beginnen van een studie als het starten met een loopbaan betekent dat men breekt met het oude en weer een sprong in het diepe moet wagen.