Wat schuift 't ?

Van hostess tot prinses

December vorig jaar hoorde Muriel Huisman van een vriend dat hij steward bij Railtender zou worden. Omdat zij dat baantje ook wel zag zitten, ging ook zij langs bij het uitzendbureau. Na een gesprek, waarbij men onder meer peilde hoe ze zou reageren in bepaalde situaties en waar men ook naar haar postuur en uiterlijke verzorging keek, kreeg ze de baan en kon ze aan de slag. Voordat ze de trein op mocht, kreeg ze een cursus. Daarin werd het treinsysteem uitgelegd en werd het rijden met het karretje geoefend. Muriel: ‘Er werd daar echter meer koffie gedronken, dan dat er iets nuttigs gebeurde.’ Aan het einde van de cursus mocht ze meelopen met ervaren stewards, eerst nog met drie andere cursisten, later alleen. Dit laatste, praktische deel van de cursus vond ze wel erg leerzaam.
Iedere zaterdag en zondag werkt Muriel nu als hostess, in de zomervakantie ook door de week. Een werkdag begint op het station in Eindhoven, waar een van de leverantiepunten van Railtender is. Ongeveer een kwartier voor de trein vertrekt moet ze aanwezig zijn. Allereerst moeten de artikelen in het karretje geteld worden, ter controle van de latere verkoop. In elk karretje zit namelijk een afgemeten hoeveelheid artikelen. Blijkt na de verkoop dat de eindvoorraad en de verkoopopbrengsten niet kloppen met die vooraf bepaalde hoeveelheid, moet Muriel het verschil zelf bijbetalen. Als het karretje in orde is, wordt het met een liftje op de trein gezet. Na vertrek start de verkoop, te beginnen in de eersteklas, tot ze uitverkocht is, of tot het karretje de geest geeft. Dat laatste heeft ze overigens nog niet vaak meegemaakt.
De treinen waarop Muriel werkt hebben als eindbestemming Maastricht, Haarlem, Den Haag of Heerlen. Op deze eindpunten krijgt ze een nieuw karretje, dat ze weer meeneemt in de trein naar Eindhoven. Op een gemiddelde werkdag zit ze zo’n zeven uur in de trein, waar nog de tijd bijkomt die ze wachtend op de stations doorbrengt.
Voordat ze in de trein begon heeft Muriel bij een bakkerij gewerkt. In het begin moest ze daar poetsen en de winkel bevoorraden, later mocht ze ook in de winkel helpen verkopen. Het verschil tussen verkopen in een winkel en verkopen in de trein zit volgens Muriel in de houding van de klant. ‘Bij de bakkerij komen de mensen langs om iets te kopen. In de trein zitten de mensen puur om te reizen en kom ik langs om iets te verkopen. Daarom moet je opvallen.’ Ze vindt het werk dat ze nu doet daarom ook leuker; de uitdaging is groter. Bovendien betaalt het beter. ‘Bij de bakkerij verdiende ik fl. 6,70 per uur. Nu verdien ik tweemaal zoveel, waar provisie en fooi nog bijkomen.’
Contact met collega’s heeft Muriel alleen op de stations. Muriel: ‘Bij dit baantje ben je je eigen baas, er is niemand die je controleert.’ Ondanks het feit dat ze als vrouw alleen door de trein moet, heeft ze zich nog nooit bedreigd gevoeld. Bovendien waarschuwen conducteurs haar voor vervelende reizigers. Wat ze wel vervelend vindt zijn mensen die zeuren waarom alles zo duur is. En voetbalsupporters, want die hebben volgens haar ‘heel veel extra aandacht’ nodig.
Een van haar onaangenaamste ervaringen was met een reiziger die niet tevreden was over de koffie. ‘Hij schreeuwde door de wagon dat hij thee had gekregen. Toen ik thee liet zien, bleef hij maar schreeuwen dat de koffie goor was.’ Ook is een man een keer drie wagons achter haar aangelopen om te vertellen dat de gevulde koeken ‘niet te vreten’ waren. Maar meestal is de werksfeer goed. ‘Er reizen veel leuke mensen mee, vooral in het weekend. Zoals omaatjes, die alles geweldig vinden in de trein. Ook gebeurt het weleens dat mensen verliefd op je worden en dat keihard door de coupé schreeuwen.’
Een van de vreemdste ervaringen die ze meegemaakt heeft in de trein, was met een vrouw die op Amsterdam Centraal instapte. Toen Muriel in de trein langs haar kwam, stond ze op en ging buigen. Vervolgens overstelpte ze haar met complimentjes als ‘Dag mooie prinses’ en ‘O, wat bent u mooi!’. Muriel: ‘Ze was gelukkig niet al te opdringerig, dus ik kon er wel om lachen.’

Naam: Muriel Huisman

Baan: Railtender-hostess

Studeert: Bouwkunde

Verdient: fl. 13,50 per uur
In de rubriek ‘Wat schuift ‘t?’ doen Miguel Alvares en Rob Schram elke week verslag van de bijbaantjes waarmee studerend Eindhoven het hoofd financieel boven water tracht te houden.