Cultuurverenigingen naar Bunker

Lichtjesroute

Het sleutelgat
CvB-lid Verhaegen vindt Eindhoven maar saai
27 september 2007 - Maak de setting lekker informeel, dan voelen studenten zich minder geremd om bestuurders eens duidelijk te vertellen met welke wensen en klachten ze rondlopen. Met die intentie schoven donderdag 20 september zo’n kleine twintig studenten samen met de leden van het College van Bestuur aan tafel voor een ontbijtje in de University Club.

Het was de tweede keer dat studentenfractie Groep-één de ontbijtsessie organiseerde en ook ditmaal is men gelukkig met de opkomst. “Met meer studenten wordt het wel heel druk aan de drie tafels waarover de CvB-leden zich verdeeld hebben”, zegt Karen-Ann Voorbraak, voorzitster van Groep-één. “Nu is er voor iedereen de mogelijkheid om iets te vragen, of om een probleem aan te kaarten. Je merkt ook dat de mensen die er op afkomen, echt gemotiveerd zijn.”
Aan de tafel met Paul Verhaegen, het derde lid van het CvB, gaat het onder meer over hoe hij de universiteit en Eindhoven heeft ervaren sinds hij in oktober vorig jaar van start is gegaan. Verhaegen is afkomstig van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Wat hij zeer waardeert, is dat iedereen aan de TU/e moeiteloos door elkaars faculteitsgebouw kan wandelen en de mogelijkheid heeft om bij elkaar kennis te vergaren. “Dat geeft mij duidelijk een gevoel van samenhang. Mede daarom willen we ook de faculteiten die nu nog aan de buitenkant zitten, meer naar binnen halen.” Op de suggestie om eventueel een faculteit te verplaatsen naar de binnenstad van Eindhoven, om de TU/e op die manier meer zichtbaar te maken, reageert hij negatief. “Die situatie ken ik uit eigen ervaring van de Universiteit van Amsterdam, en daar is het mijns inziens juist funest voor de onderlinge samenhang. Hij is overigens niet echt enthousiast over Eindhoven. “Ik vind dat op dit moment voor studenten maar weinig te doen is in de stad. In mijn herinnering was dat vroeger wel beter.”

Studentenfiets
Aan de tafel van rector Hans van Duijn en secretaris Harry Roumen komt de onlangs geïntroduceerde studentenfiets ter sprake. Er wordt opgemerkt dat er toch nog wel een aanzienlijke groep studenten is die de 140 euro die de fiets nog moet kosten, maar moeilijk in een keer kan betalen. Roumen denkt al hardop over afbetaling van de fiets in tien termijnen in het eerste studiejaar. Om het makkelijker te maken voor buitenlandse studenten om huisvesting te vinden, oppert men het plan om die dan tijdelijk onder te brengen in de kamers van TU/e-studenten die voor langere tijd naar het buitenland gaan. Ook daar belooft Roumen in te duiken, evenals in de vraag wanneer nu eindelijk een supermarkt op de campus komt, iets waar al diverse malen sprake van geweest is.
Een klacht waar de secretaris waarschijnlijk maar weinig aan kan doen, passeert weer de revue. De TU/e is een universiteit die rijk is aan veel verenigingen op allerlei gebieden, maar waarom is het dan zo moeilijk om daar voldoende bestuursleden voor te vinden? Ook Roumen en rector moeten op die vraag het antwoord schuldig blijven./.