Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio
In Memoriam

Op 11 januari is op 58-jarige leeftijd professor André Vandenput overleden na een korte, maar ernstige ziekteperiode.
André werd in 1991 aan onze universiteit benoemd in de faculteit Elektrotechniek op het gecombineerde vakgebied van Elektrische machines en Vermogens elektronica. In de afgelopen jaren heeft hij zijn groep vanuit een achterstandspositie vernieuwd en opgewerkt tot een toonaangevende en relevante onderzoeksgroep met vele afstudeerders, promovendi en industriële contracten. Startend als deskundige van asynchrone machines heeft hij zijn groep gestimuleerd tot fundamentele doorbraken bij het geïntegreerd ontwerpen van elektromechanische actuatoren. Voor hem was de planaire motor (zwevend tapijt) voor de halfgeleiderindustrie het mooiste project. Dit werd in 2007 gedemonstreerd en is in de wereld uniek qua ontwerpmethodologie, snelheid en nauwkeurigheid.
Als docent werd André zeer gewaardeerd door zijn studenten, resulterend in vele onderwijsprijzen. Op rustige en duidelijke manier heeft hij vele generaties studenten de basisprincipes van zijn vakgebied geleerd, zowel bij Elektrotechniek als bij Werktuigbouwkunde. Samen met Prof Schellekens (W) heeft hij de SAI opleiding Mechatronica vormgegeven en jarenlang geleid.
André was bedachtzaam, loyaal en volstrekt integer, wars van vage plannen en de waan van de dag. Met zijn heengaan verliest zijn groep, de faculteit en de universiteit een innemende, waardevolle en betrokken wetenschapper, docent en collega.
Wij wensen zijn vrouw en drie dochters veel sterkte toe met dit onverwachte verlies.

Namens de faculteit Elektrotechniek
Paul van den Bosch

De faculteit Elektrotechniek organiseert een herdenkingsbijeenkomst op dinsdag 22 januari om 14.00 uur in de Collegezaal van Elektrotechniek. Voor de zaal zal er de mogelijkheid zijn om het condoleance register te tekenen.