Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio
Iraans studentencomité wil gesprek met College van Bestuur
21 januari 2008 - Zo’n vijftig Nederlandse hoogleraren hebben al hun naam gezet onder een petitie die het Nederlandse kabinet oproept een einde te maken aan het categorisch weigeren of belemmeren van nieuwe Iraanse studenten door de TU’s van Twente en Eindhoven. Op de lijst staan ook de namen van ESI-directeur prof.dr. Ed Brinksma en TU/e-opleidingsdirecteur Technische Informatica prof.dr.ir. Jan Friso Groote.

De petitie, op www.iraansestudenten.nl, is een initiatief dat vorige week werd gelanceerd door een groep Iraanse studenten, oud-studenten en promovendi. Inmiddels hebben ruim 1800 mensen de petitie ondertekend, waaronder de genoemde hoogleraren. Nu er voldoende steun voor is, gaat de actiegroep deze week contact opnemen met de CvB’s van Twente en Eindhoven, laat initiatiefnemer ir. Behnam Taebi weten, die binnenkort in Delft promoveert op het onderwerp ‘kernenergie en rechtvaardigheid’. Hij wil er in een gesprek met de universiteitsbesturen op aandringen dat de categorische benadeling van Iraniërs van tafel gaat en dat er een uniform toelatingsbeleid komt.

De Universiteit Twente schrijft sinds kort geen nieuwe Iraanse studenten meer in, en Eindhoven is bezig een extra screeningprocedure voor Iraniërs in te voeren, waarbij de rijksoverheid uiteindelijk besluit over toelating of niet. De maatregelen zijn indirect een gevolg van een VN-resolutie uit 2006, waarin lidstaten wordt opgeroepen Iran niet te voorzien van kernwapenkennis.

Minister Plasterk, aan wie de petitie gericht is, heeft via zijn woordvoerder laten weten nog op zoek te zijn naar een oplossing. Daarvoor heeft hij instemming nodig van staatssecretaris Albayrak van Justitie en minister Verhagen van Buitenlandse Zaken.