“Als kind wilde ik al niet uit bad”

Carnaval barst los in Lampegat

Studentengolf groeit
Cabbolet trok proefschrift terug in Tilburg
31 januari 2008 - Ir. Marcoen Cabbolet, wiens promotie vorige week definitief werd afgelast aan de TU/e, trok in oktober 2007 aan de Universiteit van Tilburg zijn proefschrift terug toen er kritiek op werd geuit. Dat schrijft de Tilburgse rector prof.dr. Frank van der Duyn Schouten in een ingezonden brief aan Cursor.

De rector beticht de eerste promotor van Cabbolet, de Tilburgse hoogleraar prof.dr. Harrie de Swart, ervan deze voorgeschiedenis niet gemeld te hebben aan het Eindhovense College van Promoties.

In het Tilburgse universiteitsblad Univers van 24 januari levert De Swart ongezouten kritiek op het niet doorgaan van de promotie van Cabbolet. De negatieve beoordelingen zouden volgens hem zijn geleverd ‘in een vloek en een zucht’ en zouden ‘zeer eenvoudig zijn te weerleggen’. Hij noemt de kritiek, van onder meer Gerard ’t Hooft, ‘onder de maat’ en ‘stemmingmakerij’. Afsluitend zegt hij dat Cabbolet wat hem betreft welkom is in Tilburg.

Vooral die uitnodiging is de Tilburgse rector Van der Duyn Schouten in het verkeerde keelgat geschoten. In zijn brief laat hij weten dat De Swart op die manier ‘een onvolledige en daarmee misleidende weergave van de feiten’ geeft. Het proefschrift van Cabbolet is namelijk in 2007 al ter beoordeling voorgelegd aan een Tilburgse promotiecommissie binnen de Graduate School van de faculteit Geesteswetenschappen. Ook daarbij trad De Swart op als eerste promotor. Volgens de Tilburgse rector werd door de fysici binnen de Tilburgse promotiecommissie ernstige kritiek geuit op het door De Swart goedgekeurde manuscript. Naar het oordeel van de directeur van de Graduate School was overleg in de commissie noodzakelijk om tot een gezamenlijk standpunt binnen de commissie te komen. Sinds 2007 is zo’n overleg aan de UvT verplicht als binnen de promotiecommissie één of meerdere leden zich onthouden van een oordeel. Voor dit overleg echter kon plaatsvinden trok Cabbolet in oktober zijn manuscript terug uit de Tilburgse beoordelingsprocedure en week er in november mee uit naar de TU/e.

Verbaasd
Aan Univers heeft De Swart in een reactie laten weten zeer verbaasd te zijn over de brief van de rector. Volgens hem is er geen sprake van dat de Tilburgse voorgeschiedenis opzettelijk is verzwegen. De tweede promotor, emeritus TU/e-hoogleraar prof.dr.ir. Malo Hautus, had die voorgeschiedenis gerust mogen melden, aldus De Swart. Hautus zou volgens De Swart de promotie aan de Eindhovense kant voor zijn rekening nemen.

Lees hier verder

Voor achtergrond en ingezonden brief rector Frank van der Duyn Schouten zie hier