Tachtig leerlingen hollen koortsachtig van het ene naar het andere lokaal. Op naar de volgende opdracht. Wiskunde als vertier. Bèta als een vindingrijk spel. Met een hoogleraar in tovenaarskledij. De formule van de faculteit Wiskunde lijkt een doorslaand succes.
Yves Houben, woordvoerder van de faculteit: “In het derde jaar van het VWO kiezen leerlingen hun studierichting. Dus proberen we kinderen juist op die leeftijd enthousiast te maken voor bèta.”
De leerlingen bezoeken in groepjes negen lokalen. Telkens moeten ze een moeilijke en twee makkelijke opgaven maken. Op deze wijze kunnen alle kinderen meedoen. Goede oplossingen leveren fiches op. Daarmee kunnen tips worden gekocht om lastige opdrachten te voltooien. Aan het einde spelen alle groepen samen een afvalrace met wiskundige vragen.
Houben: “We gaan vanaf april maandelijks het wiskundespel spelen op een middelbare school. Voor die tijd schaven we nog wat aan de formulering van de opdrachten. Verder duurden sommige thema’s te lang, of juist te kort. Maar met het enthousiasme zit het wel goed.”
|