Hard basgitaar spelen voel je in je buik en borst

Bloedstollende experimenten

De eerste stap op weg naar nano-fabriekjes
In Memoriam

Op 27 maart 2008 is prof.dr. Martin Rem, oud-Rector Magnificus van onze universiteit, op 61-jarige leeftijd in zijn woonplaats Eindhoven overleden. De TU/e verliest met hem een wetenschapper en bestuurder die zich zeer verdienstelijk heeft gemaakt voor de universiteit en de universiteitsgemeenschap, voor de wetenschap en voor de industrie.

Martin Rem, geboren op 22 september 1946 in Koog aan de Zaan, deed in 1971 doctoraal examen in de wis- en natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. In hetzelfde jaar startte hij als wetenschappelijk assistent aan de TU/e aan zijn promotieonderzoek naar een model van parallel rekenen. Vijf jaar later promoveerde hij op dit onderzoek bij de vermaarde prof.dr. E.W. Dijkstra. Na een visiting professorship aan het California Institute of Technology werd hij in 1978 hoogleraar parallelle berekeningen aan de TU/e. In die hoedanigheid stond hij aan de wieg van de ingenieursopleiding Technische Informatica en van de ontwerpersopleiding Software Technology, waarvan hij tot zijn overlijden directeur was. Gedurende vele jaren was hij verder een gewaardeerde adviseur van in het bijzonder het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam en Philips Research.

In 1991 aanvaardde Martin Rem een benoeming tot Decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica. Hij vervulde deze functie tot in 1994. Twee jaar later - in 1996 - werd hij benoemd tot Rector Magnificus van de universiteit. Als zodanig was hij onder meer een pleitbezorger van internationalisatie van de ingenieursopleidingen, van een beter samenspel tussen mens en techniek en van een wederzijds profijtelijke samenwerking tussen wetenschap en industrie. In dat kader benadrukte hij het belang van fundamenteel onderzoek als bron van onvoorziene toepassingsmogelijkheden en het belang van toegepast onderzoek als bron van interessante fundamentele vraagstukken. Als rector spande hij zich er verder succesvol voor in dat alle studenten in het vervolg zouden worden voorzien van een notebookcomputer, toen een absolute primeur, nu bij veel instellingen voor hoger onderwijs een vanzelfsprekendheid. Tijdens zijn rectoraat was hij ook een van de oprichters en tevens de eerste directeur van het Instituut voor Programmatuurkunde en Algoritmiek, een landelijke onderzoekschool in de informatica met de TU/e als penvoerder.

In 2001 legde Martin Rem het rectoraat neer om na een sabattical bij het California Institute of Technology wetenschappelijk directeur te worden van het Embedded Systems Institute, een functie die hij drie jaar vervulde. Na aansluitend een klein jaar gefunctioneerd te hebben als directeur van het Stan Ackermans Instituut, het overkoepelende instituut voor de tweejarige opleidingen tot technologisch ontwerper van aanvankelijk de TU/e en nu de drie technische universiteiten samen, werd hij in 2005 de eerste directeur van het Nationaal Regieorgaan voor ICT-onderzoek en

-innovatie. In die rol droeg hij een aanstekelijk optimisme uit over de fantastische en uitdagende kansen die ICT de wereld naar zijn mening zou gaan bieden. ‘We staan nog maar aan het begin van de ontwikkeling en we hebben nog geen idee waar het allemaal toe zal leiden’, zo stelde hij. Voor hem stond wel vast dat Nederland in die ontwikkeling mondiaal een leidende rol zou kunnen vervullen, als we daar in ons land maar gezamenlijk de schouders onder zouden zetten.

Martin Rem wordt terecht breed erkend als een van de grondleggers en stimulators van de informatica als wetenschapsgebied in ons land. Zijn eigen onderzoeksterrein omvatte in het bijzonder parallelle en gedistribueerde berekeningen en asynchrone schakelingen. Hij schreef ruim 80 artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften. Meer dan 150 studenten studeerden bij hem af en meer dan 20 promovendi wisten onder zijn begeleiding te promoveren. In februari van dit jaar werd hij vanwege zijn vele verdiensten voor de TU/e, de wetenschap en de industrie verdiend geëerd door een benoeming tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

De TU/e is Martin Rem als wetenschapper en bestuurder veel dank verschuldigd. De universiteitsgemeenschap zal zich hem bovendien herinneren als een bescheiden en vriendelijke man die bij zijn werk de menselijke maat nooit uit het oog verloor. De wijze waarop hij de afgelopen weken zelf afscheid nam van zijn collegae en relaties, heeft bij alle betrokkenen groot respect afgedwongen.

Wij wensen zijn vrouw, kinderen en familie veel sterkte toe.

Het College van Bestuur