De mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen is ingesteld om de rechtbanken te ontlasten maar ook om escalatie te voorkomen. Jaarlijks behandelt de TU/e-adviescommissie voor beroep en bezwaar (AB&B) 20 tot 25 zaken. De onderwerpen variëren van een ontslagaanzegging, reiskosten- of studiekostenvergoeding, vakantiedagen, bestuursbeurzen, student-assistentschap, tot een (niet verkregen) diploma of een regeling bij de overgang naar een ander studiestelsel. Het bevoegd gezag, meestal het College van Bestuur, is formeel altijd verantwoordelijk, maar mandateert veel zaken aan faculteitsbesturen, diensthoofden, decanen of docenten.
Ing. Martin van Gessel, een van de vertegenwoordigers van de werknemers: “De TU/e is een openbare universiteit en daar geldt de Algemene Wet Bestuursrecht voor bezwaren tegen besluiten van een bevoegd orgaan of persoon. Die wet bepaalt dat bezwaarmakers eerst bij het bevoegd gezag aan de bel moeten trekken. Dat is op de TU/e het College van Bestuur, dat de AB&B inschakelt.”
Vanaf de start is geprobeerd om de commissie zo onafhankelijk mogelijk te laten functioneren. Er zitten vertegenwoordigers van werkgevers èn werknemers in en er de voorzitter (een rechter) en secretaris zijn onafhankelijk. (zie kader,red.) De rechter is de juridische specialist, leidt de hoorzitting en zit het interne commissieberaad voor. Zijn stem telt ook bij het advies dat de commissie uitbrengt. Bovendien zijn commissieleden geen ‘rechter in eigen zaak’. Drs. Suzanne Udo, een van de vertegenwoordigers aan werkgeverzijde: “Stel dat iemand van mijn faculteit bezwaar aantekent, dan neemt iemand anders mijn taak over.”
Martin van Gessel
Compromis
Belangrijk is het verschil tussen niet-ontvankelijk en ongegrond verklaren. Is een bezwaar niet-ontvankelijk, dan gaat de Adviescommissie er namelijk niet over, bijvoorbeeld omdat de termijn verstreken is of omdat er geen besluit is genomen, maar een voornemen tot een besluit. Ongegrond is als het bezwaar niet wordt erkend, dus als de bezwaarmaker ongelijk heeft: de commissie adviseert aan het College van Bestuur om het besluit te handhaven.
Als de AB&B het bezwaar in behandeling neemt, volgt er een hoorzitting.
Van Gessel: “Soms gaat het erom recht te doen, soms om te achterhalen waarom een bepaalde beslissing is genomen. Veelal wordt eerst geprobeerd een compromis te bereiken tussen de partijen. Lukt dat, dan kan een advies achterwege blijven. Als het mislukt volgt er, na onderling beraad, een advies aan het College van Bestuur, waarvan onzeker is of het College dat overneemt
Suzanne Udo
Adviezen
Ir. Paul Goemans, een van de werknemersvertegenwoordigers: “Het gebeurt zelden dat er grote verschillen zijn, ik heb nog niet meegemaakt dat we met meerderheid van stemmen een advies moesten uitbrengen. Dat is mede de verdienste van de voorzitter; die heeft de juridische autoriteit.”
Het afgelopen jaar nam het CvB alle adviezen over. In de jaren daarvoor gaf de commissie de bezwaarden negen keer gelijk, maar nam het CvB die adviezen niet altijd over. Of er sprake is van een trend kunnen geïnterviewden niet inschatten. Daarvoor verschillen de behandelde zaken te veel.
Udo is vijf jaar lid van de commissie als onderdeel van haar functie (directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Elektrotechniek), maar niet alleen daarom: “Je wilt ook weten wat er leeft en speelt op de universiteit. Je hebt je eigen rechtsgevoel en je wilt ook kijken of dat overeenkomt met dat van anderen.”
Goemans is vanaf het begin lid van de commissie, evenals Van Gessel, beiden als werknemersvertegenwoordiger. Goemans is inmiddels gepensioneerd, maar nog altijd lid van het OPTU/e. Zijn motivatie: “We hebben binnen het OPTU/e gekeken wie hierin geïnteresseerd is, op basis daarvan is er een keuze gemaakt.” Voor Van Gessel geldt hetzelfde, maar: “Het is ook onderdeel van mijn werk als kaderlid van de vakbond CNV Publieke Zaak. Maar je doet het omdat je het zelf graag wil.”
Zien de vakbonden dit dan ook als een soort belangenbehartiging?
Goemans: “Vakbonden werken in het lokale overleg aan collectieve belangen, waarbij de bonden zich gelijkelijk inspannen voor zowel leden en als niet-leden. Individuele belangenbehartiging verstrekken bonden alleen aan leden. Het lidmaatschap van deze commissie is voor leden van het OPTU/e een onderdeel van de collectieve belangenbehartiging. Overigens, bezwaar maken mag dan gratis zijn, het kost je veel kruim.’
Overigens behandelt de commissie geen bezwaren over functie-indelingen, zoals na de UFO-operatie. Dat is met de CAO geregeld, dus een landelijke regeling die wel uniform moet blijven. Dit is specialistenwerk, waar een aparte commissie voor is. Klachten neemt de commissie evenmin in behandeling, het moet gaan om een besluit van of namens het College van Bestuur.
Het interne beraad kan ook meer dan juridische aspecten betreffen. Goemans geeft een voorbeeld: “Iemand had een computer aangeschaft en wilde die met zijn salaris verrekenen via het pc-privé project. Volgens de regeling (belasting wetgeving) kan dat eens in de drie jaar, dus niet in 2001 als je al een pc gekocht hebt in 1999. Daar ontstond het probleem: de salarisadministratie had de eerste pc een jaar later verrekend dan het personeelslid had verwacht, maar wel met de schriftelijke instemming van betrokkene. Het pc-privé project was inmiddels afgelopen, zodat er geen reparatiemogelijkheid meer was. De bezwaarmaker vond het formulier dat hij destijds ondertekende verwarrend. De AB&B gaf hem gelijk en het advies luidde: al staat de TU/e formeel in zijn recht, de commissie stelt toch voor om de schade van de betrokkene te vergoeden. Bovendien zijn de formulieren aangepast, omdat een gelijksoortige regeling nog wel bestaat voor het fietsenplan. Hier gold dus genade voor recht; het CvB heeft de schadevergoeding ook betaald.”
Komen er ook vormfouten voor?
Goemans: “Dat gebeurt, maar we mogen de zaak behandelen alsof ze niet gemaakt zijn, bijvoorbeeld het gebruik van verkeerde voorletters in een naam. Het gaat hier om geschillen, niet over strafzaken. Het verschilt echter per geval. Als bijvoorbeeld een verkeerde datum in een ontslagaanzegging staat, heeft dat te grote consequenties.
Er staat normaliter drie maanden voor een opzegtermijn. Als er dan twee maanden staan vermeld, is de opzegging ongeldig.”
Door hun lange ervaring in deze commissie zien Goemans en Van Gessel de laatste jaren wel veranderingen in de onderwerpen.
Van Gessel: “Vroeger behandelden we vaker relatief kleine dingen; ontslagen kwamen nauwelijks voor. Nu wel. Dat zegt veel over de huidige maatschappij en ook over de TU/e. Het is zakelijker en harder geworden. Veelal zijn het zaken met een grote(re) impact. De omvang van de dossiers neemt daarbij navenant toe, ook door het gebruik van e-mail, waarvan veel correspondentie aan het dossier toe wordt gevoegd.
Goemans: “Ik heb mijn opslag voor e-mail laten vergroten, maar soms zijn de dossiers dan - letterlijk - nog te groot.”/.
|