Logistieke innovatie: Supply Chain Campus

Netwerken voor een nieuw onderkomen

Een echte Le Corbusier op Strijp-S
Monumentencommissie verwerpt plannen Corps
17 april 2008 - De voorlopige verbouwingsplannen van het Eindhovense Studenten Corps voor het pand aan de Ten Hagestraat 13 vallen niet in goede aarde bij de Eindhovense Monumentencommissie. Het Corps wil het voormalige kantoorpand nog voor de zomer kopen en ombouwen tot studentensociëteit. De Monumentencommissie vreest dat te veel van het interieur wordt gesloopt.

Voor een rendabele exploitatie van de sociëteit zijn een flinke bar en een grote feestruimte noodzakelijk. Aanbouw moet dit mogelijk maken, maar de Monumentencommissie is vooralsnog niet gecharmeerd van dit idee. Het eerste plan dat het E.S.C begin 2007 onderhands voorlegde, veegde de commissie van tafel. Een tweede voorstel, ingediend in augustus, was eenzelfde lot beschoren. De commissie vreest dat er te veel van het interieur gesloopt wordt als de plannen doorgaan. Zij maakt zich bovendien zorgen over het aanzicht van de achtergevel van het pand. De voorgestelde aanbouw zou het zicht op de achterkant van het monument volledig ontnemen. Ook de kap van twee bomen, noodzakelijk voor de aanbouw, is de commissie een doorn in het oog.

“Door de aanleg van de Stadstuin is er nu een ruim zicht op de achterkanten van de drie rijksmonumenten Ten Hagestraat 9, 11 en 13. Dit zicht kenmerkt zich door de afwisselende ruimtelijke verhoudingen van de drie panden. De door de uitbreidingsplannen nodige kap van de twee bomen direct achter Ten Hagestraat 13 zal ook deze samenhang verstoren”, schrijft de commissie op 30 augustus 2007.

Bouwkundige Jan Juffer, reünist van het E.S.C. en lid van de stuurgroep die het verhuisproject trekt, is verantwoordelijk voor de bouwtekeningen. Hij vindt de afwijzende houding van de commissie vooralsnog niet alarmerend. Juffer ziet genoeg mogelijkheden om de oude structuur van het pand te sparen.

De commissie heeft bij het ‘exploiteerbaar maken’ van de sociëteit haar bedenkingen. “Het interieur van het pand zal waarschijnlijk veel te lijden hebben van het gebruik”, schrijft de commissie in haar concept jaarverslag. “De conclusie is dat dit programma eigenlijk te zwaar is voor het pand.”

Wanneer het E.S.C met een nieuw voorstel komt, is nog onduidelijk./.

Zie ook Netwerken voor een nieuw onderkomen aan de Ten Hagestraat 13