Logistieke innovatie: Supply Chain Campus

Netwerken voor een nieuw onderkomen

Een echte Le Corbusier op Strijp-S

W-hal krijgt geen monumentenstatus

23 april 2008 - De W-hal krijgt geen monumentenstatus. Dat heeft het Eindhovense gemeentebestuur gisteren besloten. De gemeente en de TU/e hebben elkaar gevonden in een nieuw ontwerp, waarbij de huidige hal zeer grondig gerenoveerd wordt. De bouwkosten gaan hiermee zo'n tien miljoen omhoog, laat de TU/e weten, en komen uit op ruwweg zestig miljoen. De universiteit wilde de oude hal eigenlijk slopen en een nieuwe hal bouwen. x7_s.jpg
Een artist impression van de gerenoveerde W-hal.

Een jaar geleden werden de kosten nog geschat op 38 miljoen. Dat was inmiddels opgetrokken naar veertig tot vijftig miljoen. Daar komt nu nog tien miljoen bij - als het huidige plan integraal wordt uitgevoerd. "Op weg naar het definitief ontwerp wordt door het universiteitsbestuur nog gezocht naar creatieve mogelijkheden om de kosten te beperken. Natuurlijk zonder afbreuk te doen aan de essentie van het ontwerp", aldus het persbericht van de TU/e en de gemeente.

Gemeente en universiteit hebben met architectenbureau Ector Hoogstad Architecten vier maanden gewerkt aan een nieuw ontwerp. Dat ligt er nu. De cultuurhistorisch gezien beeldbepalende kernmerken van de hal - de opgespannen draagconstructie, het daklandschap, het maatsysteem en het loopbruggenstelsel - blijven behouden. Een belangrijke ingreep is het vervangen van de gevels. Deels worden ze weggehaald waardoor er een soort open markthal ontstaat. Verder wordt het gebouw deels verdiept om de geplande functies te kunnen huisvesten. Boven de hal komt een nieuw gebouw voor de faculteit Wiskunde & Informatica.

Het is de bedoeling dat de realisatie van de bouwplannen begin 2009 start en dat het nieuwe complex begin 2011 wordt opgeleverd.

De TU/e wilde de oude W-hal oorspronkelijk volledig slopen, maar dat voornemen struikelde doordat de stichting Wederopbouw Erfgoed Eindhoven de gemeentelijke monumentenstatus aanvroeg voor de hal. De gemeentelijke monumentencommissie oordeelde vervolgens dat de hal van te grote architectonische waarde was om sloop toe te staan.

Morgen besteedt Cursor uitgebreid aandacht aan het nieuwe ontwerp van architectenbureau Ector Hoogstad.