Simone de Waart: ‘D-compose!’

Irritaties bij tv-gebruikers

Demos in eendenpak
Nieuwe promotiebonus heeft volgens TU/e geen gevolgen
8 mei 2008 - Er komt een forse koers-wijziging in de promotie-bekostiging. Volgens de TU/e zonder gevolgen, want de verandering valt budgettair-neutraal uit.

Universiteiten krijgen momenteel 37.000 euro voor een alfa- of gammapromotie en 74.000 euro voor een bèta- of medische promotie. Bovendien zit er een maximum aan het totaal van de beloningen: hoe meer promoties, hoe lager het uitgekeerde bedrag. Maar het ministerie van OCW wil het voortaan anders aanpakken. Het verschil tussen alfa-, bèta-, gamma- en medische promoties wordt afgeschaft: voor ieder doctoraat krijgt de universiteit 90.000 euro. Bovendien stelt OCW geen plafond meer aan de uitgaven: hoe meer promoties, hoe meer geld een universiteit krijgt.

Dat klinkt royaal, maar er zit een addertje onder het gras. De wijziging mag geen extra geld kosten. De uitbetaalde bonussen worden in mindering gebracht op het totale bedrag dat de universiteiten krijgen. De zogeheten ‘vaste voet’ zal dus krimpen.

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, laat weten dat de TU/e er op dit moment van uit gaat dat de beoogde wijziging in de bekostiging budgettair-neutraal gebeurt. “De wijziging zal geen invloed hebben op het beschikbare budget en de verdeling van de beschikbare middelen over de universiteiten. Een technisch-administratieve operatie dus. Mocht later blijken dat OCW wel beleidsmatige bedoelingen heeft en zouden die in het nadeel van de technnische universiteiten zijn, dan protesteren we daar alsnog met goede argumenten tegen. Nu is dat echter niet aan de orde.”

Als de nieuwe promotie-bekostiging inderdaad doorgaat, betekent dit een verdere dynamisering van de eerste geldstroom. Hoe meer promoties, hoe meer geld een universiteit krijgt. Universiteiten kunnen elkaar beconcurreren met stapels proefschriften. /.