Op zoek naar de juiste timing

Bijzondere bijbanen van studenten

Kater na race in betonkano
TU Eindhoven haalt met impactscores de Nederlandse top
22 mei 2008 - De TU/e is wat betreft impactscores de tweede universiteit van Nederland. Dat blijkt uit recente cijfers van het NOWT (Nederlands Observatorium van Wetenschap en Technologie). Alleen de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft een hogere impactscore over de jaren 2003 tot en met 2006. Het Eindhovense Dutch Polymer instituut scoort ook bijzonder hoog.

De cijfers staan in het rapport ‘wetenschaps- en technologie-indicatoren’ van 2008, dat in maart het daglicht zag. Het NOWT brengt deze rapportage tweejaarlijks uit, sinds 1994.

De impactscore van de TU/e komt uit op 1,5. Dat wil zeggen dat de artikelen van TU/e-wetenschappers gemiddeld anderhalf keer zo vaak worden geciteerd als het wereldgemiddelde qua citaties. De wereldwijde gemiddelde impactscore is dus precies 1.0. De EUR heeft een score van 1,56; de Universiteit van Tilburg is de Nederlandse hekkensluiter met een score van 1,12.

Tijdschriften
Qua keuze van de internationale wetenschappelijke tijdschriften waarin de onderzoekers publiceren valt op dat met name de onderzoekers aan de EUR, de TU/e en de Universiteit Twente over het geheel genomen in hooggeciteerde tijdschriften publiceren. Het gaat om tijdschriften die ongeveer dertig procent meer worden geciteerd dan het mondiale vakgebiedsgemiddelde.

Het Dutch Polymer Institute, dat gehuisvest is in gebouw Kennispoort, doet het ook bijzonder goed qua impactscores.

Publicaties
Over de jaren 2003 tot en met 2006 komt het instituut uit op gemiddelde van 2.0. Slechts drie niet-universitaire instellingen in Nederland komen hoger uit: twee onderdelen van FOM en het ECN.

Verder loopt Philips onbetwist voorop waar het gaat om onderzoek door bedrijven. Shell hangt van de grote bedrijven achteraan. Philips publiceert het meeste (zowat 1300 publicaties in de onderzochte periode) en heeft de hoogste impactscore: 1,79.

Het NOWT heeft weinig ruchtbaarheid gegeven aan de verschijning van het rapport - er is bijvoorbeeld geen persbericht uitgestuurd. Dit is mogelijk een reden dat de cijfers nu pas tevoorschijn komen. /.