Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater

TU/e wil centrumpand kopen voor ESC

26 juni 2008 - De TU/e is in onderhandeling met de gemeente over de aankoop van het pand naast jongerencentrum Dynamo, midden in het centrum. De universiteit wil de monumentale villa ter beschikking stellen aan het Eindhovens Studenten Corps, dat het pand wil gaan ombouwen tot sociëteit.

De universiteit hoopt dat er ‘vroeg dit najaar’ een beslissing genomen is. De reden voor het initiatief is ‘het belang van de aanwezigheid van studentenactiviteit in de binnenstad’, laat universiteitssecretaris ir. Harry Roumen weten. Het ESC is al langer bezig met het inzamelen van geld om het pand aan de Ten Hagestraat 13 te kopen, maar nu biedt de TU/e de helpende hand. Roumen benadrukt dat het ‘geen reddingspoging’ is. “We hebben altijd al willen participeren. De vraag was alleen: doen we dat bij de exploitatie van het pand of bij de investering. Het laatste helpt het ESC op de korte termijn iets meer.”

De universiteit koopt het pand in de huidige staat. Het ESC moet vervolgens zelf de renovatie bekostigen, net als de gewenste verbouwing en aanbouw. Hoeveel het pand zou moeten kosten, laten alle partijen nog even in het midden. De gemeente kocht het pand in 2001 voor 800.000 euro. Het pand is nu getaxeerd, laat de gemeente weten, en daar is een ‘marktconforme prijs’ uit voortgekomen. Mogelijk wil de gemeente nog een stuk subsidiëren, als het ESC extra activiteiten ontplooit in de stad.

Het ESC heeft de financiering voor de aanpak van het pand nog niet rond. De vereniging komt tussen de twee en vijf ton tekort. Deze marge komt doordat niet alle toezeggingen even ‘hard’ zijn, en doordat er varianten zijn in het wensenpakket, laat Tim van Amstel weten, die het project trekt bij het ESC. Wel heeft hij er vertrouwen in dat het gaat lukken. Hij hoopt dat zijn club begin 2010 kan verhuizen. Het ESC wil binnen enkele weken al de aanvraag voor de bouwvergunning de deur uit doen.

De monumentencommissie, een adviesorgaan van de gemeente, vormt nog wel een obstakel. Deze commissie was tot nu toe tegen de verbouwingsplannen van het ESC, en dan vooral tegen de geplande uitbouw. Die is echter cruciaal voor de studentenvereniging, anders is de ruimte te klein. De club werkt nu aan varianten.

Het voornemen van de TU/e om een pand te kopen voor het ESC, roept de vraag op of de universiteit ook andere verenigingen met dergelijke plannen zal helpen. “Wij hebben drie studentenverenigingen. Wat we voor de een doen, doen we ook voor de ander”, reageert universiteitssecretaris Roumen. Wat er gebeurt met de vrijkomende ruimte in de Bunker, als alles doorgaat, is nog helemaal open. Roumen: “Daar vinden we ongetwijfeld iets voor.”/.