Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater
Genomineerden eerste TU/e Perspectiefprijs bekend
26 juni 2008 - De TU/e academische jaarprijs omvat dit jaar behalve de vertrouwde Afstudeerprijs, Ontwerpprijs en Promotieprijs nu ook een Perspectiefprijs voor projecten die toekomstperspectief bieden voor mens en maatschappij. Drie genomineerden krijgen woensdag 2 juli om 16.00 in de Blauwe Zaal de gelegenheid om met een presentatie van vijf minuten de jury te overtuigen.

Het gaat om ir. Bas Groenendaal van Industrial Design, dr. Ana Pereira Roders van de faculteit Bouwkunde, en Charalampos Xanthopoulakis, die vorig jaar de ontwerperopleiding Software Technology voltooide.

Bas Groenendaal ontwikkelde Scope, een rond fototoestel met een rechthoekig gat erin. Je houdt het apparaat vast alsof het een stuurwiel is, en foto’s maak je door erin te knijpen. Belangrijk aan het ontwerp is dat de camera geen mogelijkheid biedt om je erachter te verschuilen: terwijl de fotograaf de wereld door het gat in de camera bekijkt, kan de wereld de fotograaf zien. Groenendaal ontwierp de camera voor getraumatiseerde kinderen met een achterstand. Hij hoopt dat deze unieke camera de kinderen kan helpen zich sociaal en psychologisch beter ontwikkelen. De ontwerper onderzocht in een Leids asielzoekerscentrum hoe deze kinderen op zijn vinding reageren.

Renovatie
De Portugese Ana Pereira Roders promoveerde afgelopen jaar bij Bouwkunde op een proefschrift van zevenhonderd pagina’s. Ze houdt hierin een gloedvol betoog voor renovatie en herbestemming van oude gebouwen. Veel te vaak wordt er volgens haar gesloopt en opnieuw gebouwd. Dat is zonde van alle materialen die hergebruikt kunnen worden. Vaak is er al besloten om voor nieuwbouw te kiezen voordat er überhaupt over ontwerpen is nagedacht, en er is daarbij weinig aandacht voor duurzaamheid. Om architecten te helpen bij het maken van de juiste keuzes ontwikkelde Pereira Roders een ondersteuningssysteem voor het ontwerpproces: ‘RE-ARCHI-TECTURE’. Via www.re-architecture.eu kunnen architecten gebruik maken van het systeem.

Gezondheidszorg
De Griek Charalampos Xanthopoulakis heeft bij Philips het patiëntenmonitorsysteem Motiva helpen integreren in het digitale informatiesysteem van ziekenhuizen. Patiënten kunnen met Motiva thuis onder meer hun bloeddruk en gewicht meten, waarna die gegevens automatisch op hun tv-scherm verschijnen. Via het internet wordt die informatie ook naar de arts gestuurd, die zo op afstand de patiënt in de gaten kan houden. Xanthopoulakis ontwikkelde een manier om de medische gegevens aan te laten sluiten bij de systemen die worden gebruikt in de gezondheidszorg. Dat leidde tot een succesvolle samenwerking met het Catharinaziekenhuis in Eindhoven./.