Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater
Brandwachten in Hoofdgebouw
26 juni 2008 - De laatste tentamens van het collegejaar beleven een primeur. Onder het wakende oog van brandwachten gaan de studenten op vloer 10 van het Hoofdgebouw voortaan aan de slag. De maatregel is nodig omdat het Hoofdgebouw vanaf vloer 6 niet volledig voldoet aan de wettelijke eisen voor brandveiligheid.
Een brandwacht van Smeba houdt de wacht op de verdieping boven vloer 10. Foto: Bart van Overbeeke

De brandwachten van brandbeveiligingsbedrijf Smeba zijn sinds 11 juni, het begin van de tentamens, ingehuurd door de TU/e-brandweer. “Zo kunnen wij ons dagelijks werk blijven doen”, aldus TU/e-brandweercommandant Mario de Roy van Zuydewijn.

Afspraak is dat grote groepen in het Hoofdgebouw zo min mogelijk gebruik maken de verdiepingen boven vloer 5. Bij meer dan vijftig personen in een ruimte, wordt in dat geval een brandwacht ingeschakeld. Op deze wijze blijft het afnemen van tentamens verantwoord.

Hoewel in de kantine op vloer 8 geregeld meer dan vijftig personen lunchen, komen daar geen brandwachten aan te pas. “Dan gaat het om een betrekkelijk kort moment”, licht de commandant toe.

Bij een brandalarm is de brandweer wettelijk verplicht binnen zes minuten ter plekke te zijn. De Roy van Zuydewijn: “Als onze piepers afgaan, zijn we er binnen vier tot vijf minuten. Bovendien zitten de mensen van de BHV in het Hoofdgebouw en die kunnen ook heel snel reageren.”

Dankzij deze snelle reactietijd hoeven de hulpverleners bij een brandalarm niet direct te ontruimen, maar kunnen ze eerst de melding controleren. Volgens de brandweercommandant is in het jaar 2007 op de campus dertig keer loos alarm geslagen. “Je gaat daarom een tentamen van 250 studenten niet zomaar in de war schoppen omdat een grappenmaker met zijn sigaretje bij een brandmelder staat.”

Indien een ontruiming nodig is, gaat een luid signaal af en dirigeren de brandwachten en andere hulpverleners alle mensen naar buiten.

Wat er met het Hoofdgebouw gebeurt wanneer er brand uitbreekt valt niet direct te zeggen. De Roy van Zuydewijn: “Hoe groot is het vuur en waar is het ontstaan? Het is afhankelijk van wat er brandt. Als een elektriciteitskast brandt, kun je niet met water blussen. Het maakt ook uit hoe snel de ontruiming verloopt.” Volgens de commandant reikt de hoogste brandweerladder in de regio Brabant Zuidoost tot 32 meter. Het Hoofdgebouw is twee keer zo hoog./.