Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater

Doppio wint toneelprijs

26 juni 2008 - Toneelvereniging Doppio heeft de ED-toneelprijs gewonnen. De recensenten van het Eindhovens Dagblad vinden het stuk ‘De zelfmoord van de meisjes’ het beste van de vijftig amateuropvoeringen die meededen aan de wedstrijd. De prijs bestaat uit duizend euro en workshops van Het Zuidelijk Toneel.

Het stuk van Doppio werd afgelopen maandag opgevoerd en kreeg zeer lovende beoordelingen van het ED. Op de onderdelen regie, spel en dramaturgie geeft de krant een negen, en voor de criteria vormgeving en beleving zelfs een tien. Daarmee komt het puntentotaal op 47, goed voor de eerste plaats in het klassement. Het stuk van Doppio gaat over een groep vrienden die de zelfmoord van vijf meisjes reconstrueert die vroeger bij hen in de buurt woonden. Het is gebaseerd op het boek ‘The Virgin Suicides’.

De vijf acteurs zijn Jasper Hoeksema (TU/e-student Wiskunde), Wouter van der Horst (TU/e-promovendus TIW), Tom van den Nieuwenhuijzen - Wittens (oud student TU/e), Tomm Velthuis (student Design Academy) en Lennart Verheijen (TU/e-student Elektrotechniek). Zij krijgen een workshop acteren van Het Zuidelijk Toneel. Voor de regisseur - Jeroen de Waard - is er een workshop regisseren. Ook de decorontwerpers krijgen een workshop bij Het Zuidelijk Toneel. Verder krijgt het team de ED-theatertrofee zaterdag uitgereikt.

“We hadden niet verwacht dat we zouden winnen, maar wel dat we hoog zouden eindigen”, reageert een uitgelaten Maartje van de Ven, pr-commissaris van Doppio. “De spelers zijn echt goed en de regisseur maakt altijd heel aparte dingen.” Daarom koos de toneelclub ervoor om dit stuk te laten meedoen aan de ED-wedstrijd. “We wilden eigenlijk alle Doppiostukken laten meedoen, maar we mochten als vereniging maar een productie indienen.”

Vanwege dit succes gaat Doppio nu bekijken of het mogelijk is om ‘De zelfmoord van de meisjes’ nog vaker op te voeren. In principe waren er slechts drie voorstellingen - deze week maandag, dinsdag en woensdag.

De ED-toneelprijs is dit jaar voor het eerst uitgedeeld. Een groep recensenten van de krant bekeek en beoordeelde vanaf september vijftig voorstellingen - de winnende opvoering was tevens de laatste. De organisatoren bij het ED willen komend theaterseizoen een tweede editie op poten zetten, maar het is nog onzeker of dat gaat lukken./.