Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater

Student vindt zijn gestolen TU/e-fiets terug

9 juli 2008 - Hij lag in de bosjes, volledig omwikkeld met tape. Maar toch herkende Bas van Helmondt zijn anderhalve week eerder gestolen fiets. Hij trok zijn reservesleutel en kreeg zo, afgelopen vrijdag, zijn rijwiel terug. Het verhaal begint overigens met een behoorlijke stommiteit, bekent de student Technische Informatica. x14_s.jpg
Het framebalkje dat de dieven eruit probeerden te zagen. Rechts de (inmiddels overgespoten) zaagsnede. Foto: Bas van Helmondt.

Een uur lang is hij bezig geweest om zijn fiets weer uit te pakken, zoveel tape zat er om zijn fiets, tape van het bedrijf Van Gend & Loos. "Ik denk dat ze geprobeerd hebben 'm verkoopbaar ter maken", is de inschatting van de 19-jarige student. Ook hebben de dieven tevergeefs geprobeerd het framebalkje met ingeslagen nummer uit de fiets te frezen. En ze hebben het kabelslot eruit geknipt. Domme dieven, want daarvoor hadden ze ook gewoon de sleutel kunnen gebruiken.

Die hadden ze namelijk - Van Helmondt had zijn fiets wel afgesloten toen hij zo'n twee weken terug bij een kennis een film ging kijken, maar hij had de sleutel laten zitten. Desondanks kregen ze 'm niet verkocht, denkt de student, die de fiets terugvond in de struiken vlakbij winkelcentrum Woensel, niet ver van waar de fiets ook gestolen was.

Inmiddels rijdt hij weer rond op zijn fiets, ondanks het gemis van het kabelslot en het weggefreesde stukje frame. Van Helmondt: "Er zijn mooiere fietsen. Maar deze is niet stuk te krijgen."

Eerstejaars TU/e-studenten die in Eindhoven komen wonen, kunnen sinds eind vorig jaar voor 140 euro een witte Batavus kopen, voorzien van TU/e-logo. De gemeente en de universiteit betalen de rest van de fiets. Doel is te stimuleren dat studenten in Eindhoven komen wonen, in plaats van op en neer te treinen.