Vreselijk veel zin om naar Ghana te gaan

Stapje dichterbij goedkopere medicijnen

Waterpolo met kater

U-raad stemt bindend studieadvies weg

1 juli 2008 - De universiteitsraad heeft gisteren haar instemming onthouden aan de invoering van het bindend studieadvies (BSA) aan de TU/e. Het College van Bestuur gaat naar verwachting deze beslissing zo snel mogelijk aanvechten bij de landelijke Geschillencommissie, en rekent op definitieve besluitvorming in het najaar. De uitslag van de stemming, tijdens de vergadering van de raad, was veertien tegen en drie voor.

Peter van Dam, woordvoerder van het CvB, liet na de vergadering weten dat het bestuur de intentie heeft om de kwestie zo snel mogelijk voor te leggen aan de landelijke Geschillencommissie. “Het CvB gaat ervan uit dat men van de commissie alsnog de ruimte krijgt om de invoering per september 2009 door te laten gaan”, aldus Van Dam. “In de voorlichting naar scholieren wordt nu al duidelijk vermeld dat de TU/e de intentie heeft om dan een BSA in te voeren en dat men verwacht dat de definitieve besluitvorming daarover komend najaar rond is.”

De tegenstemmers waren alle acht aanwezige studentleden van de raad en zes leden van de personeelsfractie. De personeelsfractie is over deze kwestie ernstig verdeeld. “Een groep is van mening: nu niet en nooit niet. Een ander deel zegt: nee, tenzij. En een deel is voor invoering”, vertelt Jos Maubach, voorzitter van de personeelsfractie. Hij zelf behoort tot de laatste groep.

Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn hamerde er tijdens de vergadering meermaals op dat niet alleen het College van Bestuur het BSA nodig acht. “Het is ook zeer nadrukkelijk de wens van de opleidingsdirecteuren en de decanen”, zo benadrukte Van Duijn in de speciale raadsvergadering van gisteren. Hij noemde het ook een ‘sociale maatregel’. “Sociaal voor de achterblijvers, maar zeker ook voor degenen die moeten vertrekken.” Want volgens Van Duijn is de maatregel mede bedoeld om een student zo snel mogelijk op de juiste plaats te krijgen.

De studentenfracties Groep-één en PF lazen voorafgaand aan de stemming een stemverklaring voor. Zo deelde Ronald Beekhuizen, voorzitter van Groep-één, mee dat zijn groepering niet principieel tegen een BSA is, maar dat invoering pas acceptabel vinden “indien het CvB met een duidelijk probleem komt, waarvan zij kan laten zien dat andere methoden geen of nauwelijks effect hebben om dit probleem aan te pakken.”

Studentenfractie PF is vooral bevreesd voor een drastische verandering van het studieklimaat. “Wij verwachten dat er een cultuur ontstaat waarbij studenten teveel focussen op het halen van een puntengrens in plaats van het vergaren van kennis en vaardigheden", aldus PF-voorzitter Joris van Beurden. Daarnaast denkt hij dat sommige studenten door het BSA pas in het tweede jaar de tijd nemen om te bedenken of ze wel de juiste studie hebben gekozen. Betere en persoonlijkere begeleiding zou studenten sneller een goede studiehouding aanleren en helpen op de juiste plek terecht te komen, denkt de PF.

Ook Twan Geenen, lid van de personeelsfractie, pleitte voor een betere en meer individuele begeleiding van studenten. Hij noemde het invoeren van een BSA een brevet van onvermogen, als je als bestuur de faculteiten wil dwingen hun zaken op orde te krijgen. Van Duijn vond dat Geenen met zijn opmerkingen de mensen die zich op allerlei terreinen inspannen voor beter onderwijs aan TU/e, tekort deed.