spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Annette van den Broek zocht ter afsluiting van haar master Constructie Management and Engineering een onderwerp op het kruispunt van wonen en zorg.
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Annette van den Broek zocht ter afsluiting van haar master Constructie Management and Engineering een onderwerp op het kruispunt van wonen en zorg. Ze kon terecht bij AAG, een adviesbureau voor de zorgsector, woningcorporaties en overheden. Daar deed ze onderzoek naar woonservicezones. Dat zijn wijken waarin wonen, zorg en welzijn worden gecombineerd.

“Denk bijvoorbeeld aan een wijkcentrum, waar een arts zit, een apotheek, maar ook een school en een sociale werkplaats. En in de buurt zorgwoningen, waar mensen met een beperking zelfstandig kunnen wonen.” Het ontwikkelen van woonservicezones is een samenspel van allerlei partijen, van wie gemeente, zorginstellingen en woningcorporaties de belangrijksten zijn. Van den Broek bestudeerde bij vier projecten het krachtenspel tussen die drie: “Er wordt meestal niet duidelijk afgesproken wie de regie van het project in handen neemt. Dat leidt tot wrevel. Bijvoorbeeld wanneer de woningcorporatie het geld inbrengt, maar de gemeente alles strak in eigen hand wil houden.

De zorginstellingen vonden dat vaak slecht naar ze geluisterd werd, maar hadden weer niet de macht om in te grijpen.” Van den Broek was verbaasd hoe moeizaam de relaties waren: “Een keer werd me zelfs door de zorgaanbieder gevraagd, of ik wist of de gemeente er nog wel mee bezig was. Ze hadden al zo lang niets gehoord.” Wanneer de verhoudingen verstoord zijn, kan een vraag als ‘wie betaalt de receptionist van het wijkcentrum’ de boel al op scherp zetten.

Van den Broek ontwikkelde een model, dat de rolverdeling tussen de partijen expliciet maakt. “In het begin van het project blijkt het vooral van belang, wie er bestaand beleid heeft voor het te ontwikkelen gebied. In de tweede helft, als de plannen concreter worden en er gebouwd moet worden, gaat het er om wie de macht heeft om beslissingen te nemen. Het kan verstandig zijn halverwege het project van regisseur te veranderen. Als de gemeente bijvoorbeeld wel beleid, maar geen geld heeft, zou je kunnen afspreken dat die in het eerste deel de regie doet en de woningcorporatie in het tweede deel.”

De studente ontwikkelde een quick scan, die de partijen voorafgaand aan het project invullen. “De antwoorden maken duidelijk, welke regierol de partijen past. Daar kunnen ze vervolgens afspraken over maken.” Haar begeleider bij AAG, die geregeld dit soort processen begeleidt, zal de quick scan in de praktijk uitproberen. En Van den Broek? “Maatschappelijk vastgoed spreekt me erg aan, dus ik denk aan een baan in die richting.”

Tekst: Anouck Vrouwe
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .