Eerste SG-lezing over het maken van leven

Een magische kogel met vingers

Kenniswerkers moeten beleefdheid laten varen
Eerste SG-lezing over het maken van leven
4 september 2008 - Vlak voor aanvang van de eerste Studium Generale-lezing van dit seizoen werden nog extra stoelen bijgeplaatst, en zelfs de trappen van de Blauwe Zaal waren goed gevuld. Universiteitshoogleraar prof.dr. Bert Meijer trok woensdag 27 augustus veel bezoek met de uitdagende getitelde lezing ‘Waarom we geen leven kunnen maken’ -al is het ook mogelijk dat veel van de aanwezige studenten waren gekomen voor de studiepunten die de SG-lezingen tegenwoordig opleveren.
Foto: Bart van Overbeeke

Gelukkig was er ook voor de neutrale toeschouwer veel te genieten bij de lezing van de hoogleraar Organische Chemie. Aan de hand van talloze prachtige illustraties -en een betoverende animatiefilm van Harvard University- vertelde hij over wat leven is, en waarom we (nog) niet in staat zijn om het te maken. Volgens Meijer is de cel -het eenvoudigste leven- simpelweg te complex. Hij benadrukte dat de wetenschap inmiddels aardig grip heeft op de bouwstenen van de cel: we kunnen bijna elk gewenst molecuul maken. Ook weten we aardig raad met alles wat zich afspeelt op het niveau boven de cel, zoals blijkt uit de recente ontwikkelingen met stamcellen en hieruit opgekweekt weefsel. Het moeilijke, zegt Meijer, is de brug te slaan tussen deze twee vakgebieden. Het is nog lang niet zover dat we uit moleculen een levende cel kunnen maken. Met een verwijzing naar zijn publiek zei hij dat er jonge mensen met een frisse blik nodig zijn om de mechanismen van het leven echt te doorgronden, om deze kennis uiteindelijk kunnen gebruiken voor allerlei duurzame technologische ontwikkelingen. Er wacht de studenten een schone taak.

Bekijk de animatie ‘The Inner Life of the Cell’ op