K3 komt naar TU/e-campus

Caleidoscoop tegen
slavernij
Commissie: Construction Technology blijft bestaan
25 september 2008 - De Bouwkundeleerstoel Construction Technology (CT) en de bijbehorende mastertrack moeten zelfstandig blijven bestaan. Dat komt te staan in het advies dat een speciaal hiervoor ingestelde commissie binnen enkele weken gaat uitbrengen aan het faculteitsbestuur. In juni dit jaar ontstond ophef door een brief in Cobouw, waarin twee studenten CT waarschuwden voor de mogelijke opheffing van hun opleiding.

Van opheffing mag geen sprake zijn, maar de situatie is penibel bij CT. De opleiding verloor afgelopen jaar haar hoogleraar, prof.ir. Frits Scheublin, en een docent; in beide gevallen doordat het contract niet werd verlengd. Voorlopig is de groep ondergebracht bij prof.dr.ir. Jos Lichtenberg, TU/e-hoogleraar ‘product development in the building industry’. Door het ontbreken van capaciteit is er nu één gepland CT-vak dat dit blok niet gegeven wordt, weet Lichtenberg, en mogelijk volgen er komend blok meer.

Deze situatie vloeit voort uit de koerswijziging waarmee de faculteit Bouwkunde bezig is, om meer onderzoeksgericht te worden. De afgelopen jaren is meermaals tevergeefs aan Scheublin gevraagd om een visie te ontwikkelen in lijn hiermee, staat te lezen in een brief die het faculteitsbestuur in juli stuurde aan studenten en medewerkers. En zonder een goede visie stellen we geen nieuwe vaste mensen aan bij CT, staat ook in die brief. Puur wetenschappelijk onderzoek past qua aard niet bij CT, reageren vier CT-medewerkers in juli middels een brief, dus de door het bestuur gewenste visie is helemaal niet mogelijk. Scheublin is dezelfde mening toegedaan. Bovendien: “Mij is nooit expliciet gevraagd een visie op te stellen”, aldus Scheublin.

Het faculteitsbestuur gaf in mei dit jaar een commissie, bestaande uit vier hoogleraren Bouwkunde en twee studenten CT, opdracht om te adviseren over de toekomstige invulling van CT. Commissielid Lichtenberg kan nu al zeggen dat de commissie goede mogelijkheden ziet om de leerstoel toch om te buigen in de gewenste richting. “We geven vijf of zes thema’s aan in ons advies. Welke, dat kunnen we nog niet zeggen. Maar het gaat om zaken waar de BV Nederland en de bouwwereld behoefte aan heeft.”

Bedrijfsleven
Als het bestuur akkoord gaat, wil de commissie zo snel mogelijk met studenten, medewerkers en bedrijfsleven om tafel gaan om de neergelegde visie te toetsen en aan te vullen. “We staan echt open voor discussie, ook over de gekozen thema’s”, zegt Lichtenberg. Pas nadat de visie definitief is geworden, kan de groep weer vaste krachten aantrekken. Overigens is er nu wel een tijdelijke vacature (1 fte), om de ergste nood te ledigen. Ook staat in de planning dat de eerder vertrokken docent per 2009 terugkomt.

In de adviescommissie zitten geen mensen uit het bedrijfsleven of medewerkers van CT. ‘Zorgwekkend’, zeggen CT-medewerkers in de eerder genoemde brief. Ze betitelen de commissie als ‘uitsluitend intern gericht’ en twijfelen aan de expertise. “Ik kan me dat argument wel voorstellen”, reageert Lichtenberg, die toch van mening is dat de commissie genoeg kennis en inzicht heeft. “De commissie komt eigenlijk ook tot de conclusie dat meer contact met de buitenwereld nodig is”, aldus de hoogleraar. “Daarom gaan we nu ook sessies organiseren met de betrokkenen.”/.