“Gooi ramen en deuren van kerk open”

Schoon schuim voor de toekomst

Diner zonder dak en drank
Hoger onderwijs maakt zich geen zorgen om kredietcrisis
2 oktober 2008 - Universiteiten en hogescholen maken zich voorlopig geen zorgen om de wereldwijde financiële crisis. Ook aan de TU/e is er geen paniek. Nieuwbouwplannen komen niet in gevaar.

Eventuele nieuwbouwplannen komen niet in gevaar, zegt Peter van Dam, bestuurswoordvoerder van de TU/e. “Misschien stijgt de rente op een lening bij de bank, maar de tarieven van bouwbedrijven zullen dalen. Zo werkt de markt. Er zijn voor universiteiten altijd plussen en minnen. In onzekere tijden is het bijvoorbeeld makkelijker om promovendi te werven, maar de onderzoeksfinanciering door bedrijven kan afnemen.”

Bovendien blijven universiteiten voor banken aantrekkelijke klanten, zegt de TU Delft. “Onze eigen financiële situatie is zeer goed op orde. Wij kunnen een lening altijd terugbetalen.” Ook Fontys Hogescholen laat weten dat de crisis “geen enkele consequentie voor de bedrijfsvoering heeft”.

Aandelen mogen universiteiten en hogescholen sinds het jaar 2000 niet of nauwelijks meer hebben. Dus kunnen die ook niet in waarde dalen, laat staan dat alle financiële reserves opeens verdampen.

Eigenlijk is het gerommel in de basisbekostiging van universiteiten ingrijpender dan de wereldwijde crisis, meent Van Dam. Hij refereert aan de honderd miljoen euro die OCW-minister Ronald Plasterk uit de basisbekostiging van de universiteiten heeft gehaald. Onderzoeksfinancier NWO mag dat geld verdelen onder de beste wetenschappers. (HOP)/.