“Ontdek het mooie in de ander”

IJskoude polymeren in 3D

ESC-kunstwerk in binnenstad
Telg uit familie Spijkers runt MMP-kantine
6 november 2008 - Topkok Cas Spijkers kwam vrijdagmiddag 31 oktober naar het Multimedia Paviljoen (MMP) om de opening te verrichten van de kantine. Niet dat er echt een nieuwe kantine is, maar er zijn wel twee nieuwe exploitanten. Een ervan heet Pascalle El Quama-Spijkers. De 37-jarige is ‘de dochter van’.
Foto: Rien Meulman

Werken in de horeca is haar met de paplepel ingegoten. “Ik werk al mijn hele leven in de horeca”, aldus El Quama-Spijkers. De kantine van het MMP kwam op haar weg via een horeca-bemiddelingskantoor. Samen met een vriend -Martin Verbiesen- nam ze een kijkje; als partners runnen ze vanaf 1 oktober de MMP-kantine.

Voorheen runde het ROC de kantine, met leermeesters en leerlingen. Dat bleek qua bezetting echter moeilijk rond te krijgen, waardoor het ROC de locatie opzegde. Verbiesen en El Quama-Spijkers gaan ook met ROC-leerlingen werken. “Ik vind het heel belangrijk om mensen enthousiast te maken voor het horeca-vak”, aldus de nieuwe exploitante.

Het ROC kon vanwege de inzet van leerlingen lage prijzen rekenen - gaan de prijzen nu omhoog? Niet veel, lijkt het. “Een lunchbuffet kost tussen de vier en vijf euro. Daarvoor heb je een broodje, een fris en een ‘smoothie’ (een verse fruit-yoghurtcombi, red.).”

Een kleine twee jaar terug wilde Innovation Lab, de grootste bewoner van het MMP, de kantine nog voorzien van een pasjessysteem, omdat de kantine te veel bezoekers trok. Dat systeem is er nooit gekomen, en dat hoeft wat de nieuwe exploitante betreft ook zeker niet. “Er kunnen zeker nog meer mensen bij.”/.