“Werken bij de TU/e is een feest”

Ach en Wee

URE-racewagen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe prijs voor vrouwelijk wetenschappelijk TU/e-talent
5 februari 2009 - Na Delft en Twente krijgt ook de TU/e met ingang van dit jaar een Marina van Damme-prijs. Van Damme (78), die afstudeerde in Delft en die de eerste gepromoveerde was van de Universiteit Twente, heeft aan het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) vijftigduizend euro ter beschikking gesteld om daarmee de komende vijf jaar een prijs te kunnen uitreiken aan vrouwelijk wetenschappelijk talent van de TU/e.

In Twente bestaat de Marina van Damme-prijs al sinds 2003. De TU Delft reikte in 2004 voor het eerst de Marina van Damme-beurs uit. De naamgeefster van de prijs, die chemische technologie studeerde in Delft, heeft een glansrijke carrière achter de rug, met als hoogtepunt het directeurschap Chemisch Strategische Ontwikkelingen bij Akzo Nobel. In 1992 ging ze met pensioen. In een interview in Delta van begin 2004 zegt ze over haar initiatief: “Ik heb het geld en veel meisjes kunnen wel een extra stimulans gebruiken. (…) Ik ben een zondagskind, heb alles bereikt. Het is prettig als je wordt aangemoedigd.”

Aan de TU/e gaat WISE, het netwerk voor vrouwelijke wetenschappers, zorgen voor de procedurele en inhoudelijke invulling van de prijs, die maximaal tienduizend euro per jaar gaat bedragen. Voorzitster dr. Mila Davids laat weten dat er volgende week een gesprek plaatsvindt met de rector. Davids: “We hebben er al een plan voor geformuleerd en gaan dit nu afstemmen met het College van Bestuur en vanzelfsprekend met Marina van Damme zelf. WISE is uitermate gelukkig met dit initiatief van Van Damme en de prijsuitreiking zal een prominent onderdeel worden van de congresdag die we jaarlijks organiseren in het najaar.”/.