Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Student Darwin zat niet op zwart zaad
26 maart 2009 - Tijdens zijn studententijd gaf Charles Darwin meer geld uit aan schoenen dan aan studieboeken. Historici aan de universiteit van Cambridge hebben documenten ontdekt waarin de uitgaven van de theologiestudent werden opgetekend.

De Britse universiteit hield de financiën van haar studenten destijds nauwkeurig bij. Dus ook die van Charles Darwin. Terwijl hij theologie studeerde, tussen 1828 en 1831, gaf Darwin iets meer dan 636 pond uit. Hij betaalde slechts 37 pond collegegeld en 57 pond huur, voor een van de mooiste -en duurste- studentenkamers in Cambridge.

Met een schoenpoetser, afwasser en kamermeisje in dienst had de jonge Darwin vrije tijd zat. Studeren deed hij amper: liever ging hij jagen, paardrijden of verzamelde hij kevers. Ook betaalde Darwin extra voor een dagelijkse portie groenten bij het diner -vlees en bier- in de eetzaal van zijn ‘college’.

Darwins vader, een arts, betaalde zijn rekeningen. Volgens de bioloog was zijn studententijd de meest plezierige van zijn leven. (HOP)