Bij de harmonie

GTD één jaar bij TNO

Orkanen in het hoofd en Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Hoe overleef je de zomertijd?
26 maart 2009 - Komend weekend gaat de klok weer een uur vooruit. De overgang van winter- naar zomertijd zorgt voor extra veel auto-ongelukken en vijf procent meer hartinfarcten. Hoe overleef je dat ene uurtje slaaptekort?

Volgens de Groningse slaapprofessor Domien Beersma heeft de aanvang van de zomertijd allerlei ongezonde gevolgen. Maandag is altijd al een gevaarlijke dag, waarop bijvoorbeeld twintig procent meer hartinfarcten plaatsvinden dan de zondag ervoor. Maar zomertijd maakt het nog erger.

Ook studenten moeten oppassen voor ongelukken, stelt Beersma. “Hun biologische klok staat toch al iets ‘later’ dan die van oudere mensen. Veel van hen gaan in het weekend laat naar bed en bezorgen zichzelf een soort jetlag. Dit uurtje komt er nog bovenop. Het slaaptekort maakt hen minder alert, waardoor ze sneller ongelukken krijgen.” Toch zijn studenten niet de grootste risicogroep. “Jonge lichamen kunnen veel stress hebben. Ze zullen niet snel een hartaanval krijgen.”
Om problemen te voorkomen, kunnen studenten dit weekend maar beter niet te laat naar bed gaan en niet te laat opstaan, aldus Beersma. Verder wijst hij erop dat de biologische klok op licht reageert. “Licht in de avond zou dus het best vermeden kunnen worden. Licht in de ochtend zet de biologische klok naar een vroeger tijdstip, dus vroeg in de ochtend kun je maar beter de gordijnen openen.” (HOP)