Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU’s populairder onder scholieren
29 april 2009 - Hogescholen worden steeds populairder onder scholieren uit de derde klas van het havo en vwo, blijkt uit een recent onderzoek van Qompas. Van alle universiteiten zagen enkel de drie technische universiteiten hun populariteit stijgen. De TU/e ging daarbij het hardst.

Qompas, een bedrijf dat digitale producten ontwikkelt die hulp bieden bij het maken van een studiekeuze, voert jaarlijks onderzoek uit onder zo’n dertigduizend scholieren uit de derde klas van het havo en vwo. Ze moeten in die klas hun eindexamenprofiel kiezen en vullen daarover een aantal vragenlijsten in. Daarin wordt ook gevraagd welke hogescholen of universiteiten ze leuk of juist niet leuk vinden en waar ze zouden willen studeren. Op de ranglijst van populairste onderwijsinstellingen leveren dit jaar bijna alle universiteiten één of meerdere plaatsen in, met uitzondering van de Universiteit Utrecht, die haar derde plaats behoudt, en de technische universiteiten.

Bij die drie laatste instellingen groeit de populariteit en ze zetten in de ranking van dit jaar stevige stappen vooruit. De TU/e klimt het sterkst en gaat van de achttiende naar de achtste plaats. De Universiteit Twente springt van de twintigste naar de dertiende plaats, en de TU Delft gaat van plaats negen naar plaats zes. Een schril contrast met de universiteiten van Tilburg en Maastricht, die ieder tien plaatsen verliezen en daarmee zelfs niet meer in de hbo/wo-top-20 voorkomen. Naast de Universiteit Utrecht, de TU Delft en de TU/e zit alleen de Universiteit van Amsterdam (zevende plaats) nog bij de tien populairste instellingen. Hoe de individuele hogescholen het doen, is nog onduidelijk. Het volledige onderzoek wordt binnenkort openbaar gemaakt. (HOP)/.