Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e vergoedt collegegeld topscholieren niet
29 april 2009 - Het vergoeden van het collegegeld voor topscholieren, wat de Universiteit van Tilburg wil doen, is aan de TU/e niet aan de orde. De TU/e heeft de 650.000 euro die zij en de UvT vorig jaar ontvingen van de provincie Noord-Brabant ingezet voor beurzen voor studenten van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) en voor het aanstellen van een liaison officer in Shanghai.

In het Brabants Dagblad en de Volkskrant werd vorige week de suggestie gewekt dat ook de TU/e in lijn met de Universiteit van Tilburg haar subsidie van de provincie wil gaan inzetten voor het werven van topscholieren door het vergoeden van het collegegeld van deze groep. Volgens bestuurswoordvoerder Peter van Dam is dat volstrekt onjuist, want de TU/e heeft haar subsidie gebruikt voor die zaken waarover in november vorig jaar al afspraken waren gemaakt met de provincie. Dat wil zeggen voor beurzen voor studenten van buiten de EER en voor het aanstellen van een vaste kracht in Shanghai, die in China op zoek gaat naar topstudenten.

De Universiteit van Tilburg heeft besloten haar subsidie anders te gebruiken. Scholieren kunnen zich sinds enkele weken in Tilburg aanmelden voor een nieuw beurzenprogramma: 6-vwo’ers met een gemiddelde van een 7,5 of hoger maken kans op een beurs waarmee ze twee jaar gratis kunnen studeren. Volgens Van Dam moet dat in november ook al duidelijk zijn geweest, omdat de provincie bij de toekenning met beide universiteiten afzonderlijk afspraken heeft gemaakt over de besteding van de subsidie.

Onderwijsminister Ronald Plasterk heeft zijn afkeur uitgesproken over de Tilburgse regeling. Volgens hem is het niet de bedoeling dat topscholieren straks gratis kunnen studeren. Hij gaat de provincie Noord-Brabant om opheldering vragen. “Alle studenten moeten via het collegegeld bijdragen aan hun opleiding”, zei hij vrijdag 24 april na afloop van de ministerraad. “Het provinciefonds waar het collegegeld nu uit zou worden betaald, is daar niet voor bestemd”. De minister vreest tevens voor een concurrentieslag als andere universiteiten en provincies ook het collegegeld zouden gaan betalen./.