Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Papieren TU/e-toestel vliegt eruit

8 mei 2009 - Jorn van der Pol, student Technische Wiskunde aan de TU/e, heeft in Salzburg geen potten kunnen breken met zijn papieren vliegtuig. Tijdens het WK Red Bull Paper Wings in Oostenrijk op 1 en 2 mei eindigde hij op een 49ste plaats.

x2_s.jpg
Jorn van der Pol tijdens zijn presentatie in Salzburg.

Verkleed als een Zeeuws meisje op klompen, strooide de TU/e-student voor aanvang papieren tulpen in het publiek. Om vervolgens aan de meet te verschijnen met zijn beproefde papieren vliegtuigje dat het zo goed deed op het Nederlands Kampioenschap in maart.

Van Der Pol was een van de drie Nederlandse ‘piloten’ die een ticket naar Oostenrijk hadden verdiend. De Oranjeploeg moest het opnemen tegen 250 concurrenten uit 82 andere landen.

De presentatie en vluchtprestaties van de TU/e-student, die uitkwam in de categorie Aerobatics, konden de jury niet overtuigen. “Mijn voorbereiding was wat brak door de voorafgaande tentamens. Ik heb mijn model niet door iets spannenders kunnen vervangen. Verder liep het met het geluid tijdens de presentatie ook helemaal verkeerd.”

Van der Pol vindt het behaalde resultaat helemaal niet teleurstellend. “Ik heb enorm genoten van de sfeer. Twee dagen lang feesten en uiteraard papieren vliegtuigjes vouwen en gooien. Het was een geweldige ervaring.”