Dromen van een land voor Koerden

Dag van de Kunst

Ook Obama moest het leren
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-tuktuk klaar voor India
11 mei 2009 - Gekscherend noemen ze hun Indiase taxi wel eens ‘stuk-stuk’. “Is het ene euvel verholpen, dan treedt het andere op”, zeggen Bas Laugeman en Sebastiaan van der Tas met een lach. Toch zijn ze niet ontevreden over het resultaat. Beide studenten werkten de afgelopen maanden met teamleden aan een milieuvriendelijke tuktuk. Het TU/e-team doet mee aan een competitie met Nederlandse en Indiase studententeams. x3_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

Van der Tas geeft nog wat extra gas met de tuktuk, die op de rollerbank in het Automotive Engineering Science-lab staat. Op de monitor houdt hij zijn snelheid in de gaten. De rem weigert plots dienst. Het probleem blijkt snel verholpen; er zit slechts een draadje los. ”De tuktuk heeft ons heel wat kopzorgen bezorgd, maar het was geweldig om eraan te werken.”

Het initiatief voor de competitie komt van de Rotterdamse organisatie Enviu, die zich richt op duurzame vernieuwing. Inzet is een schonere tuktuk en een hoger inkomen voor de vaak arme chauffeurs. De miljoenen driewielers nemen een groot deel van de Aziatische luchtvervuiling voor hun rekening. Behalve de TU/e vaardigen ook de TU Delft, de hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Hanzehogeschool Groningen teams af. Ook twee Indiase teams doen mee.

De tien jaar oude Indiase taxi waaraan het TU/e-team werkt, arriveerde in oktober 2008 op de campus. Laugeman: “We moesten de tuktuk niet alleen milieuvriendelijker maken, maar ook repareren. Het lastige is dat we hier in Nederland niet de onderdelen hebben die ze in India wél hebben. We moesten veel improviseren.”

Daarbij moet de tuktuk voldoen aan de wensen van de Indiase chauffeurs. Laugeman: “Anders zouden we wel met bijvoorbeeld zonnepanelen hebben gewerkt, maar dat wordt te duur.” De TU/e’ers kozen uiteindelijk voor een microhybride systeem, oftewel een start-stopsysteem. Dit zorgt ervoor dat de motor afslaat als de auto afremt en tot stilstand komt, en pas weer start als er gas wordt gegeven. Zo voorkom je onnodig stationair draaien. Dit kan aardig wat brandstofbesparing opleveren.

Het TU/e-team wilde de tuktuk aanvankelijk helemaal hybride maken, maar zag daar vanaf. “Van de organisatie kregen we een circuitbeschrijving door de stad en daarbij zagen we dat we veel stilstonden. Qua kosten was een start-stopsysteem beter”, verklaart Van der Tas. De zogenoemde TU/e-upgrade-kit, die in bestaande tuktuks gemonteerd zou kunnen worden, zou zo’n tweehonderd dollar moeten kosten; volgens Laugeman geen gekke prijs.

De Eindhovense tuktuk wordt maandag 18 mei verscheept. In juli gaan Laugeman en Van der Tas zelf ook naar India voor de finale, samen met medestudenten Wesley Ooms (op foto), Erik van Meijl en Gijs Peeters (student in Tilburg) en begeleider Theo Hofman. In het Indiase Chennai wordt een tuktuk-race gehouden en worden alle plannen gepresenteerd. De kans bestaat dat één van de relatief milieuvriendelijke ‘upgrade-kits’ daadwerkelijk wordt gemaakt. Als dat niet de TU/e-kit is, dan willen Laugeman en Van der Tas proberen komend najaar een bedrijf op te richten om de kits aan de man brengen.
Zie ook http://hybridtuktuk.com/.