Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Huygensbeurs voor 88 topstudenten
11 juni 2009 - Van de 88 studenten en pasafgestudeerden die vandaag, donderdag 11 juni, een Huygens-beurs ontvangen, komen er 21 van de Universiteit Utrecht. Met de beurs kunnen ze een vervolgopleiding aan een buitenlandse topinstelling betalen. Onder de laureaten is één TU/e’er.

Dit jaar vroegen 286 kandidaten de beurs aan, die in de tienduizenden euro’s kan lopen. Eén van de gelukkigen is TU/e-student Werktuigbouwkunde ing. Frank Jansen, die met de beurs op zak Mechanical Engineering gaat studeren aan de Universiteit van Calgary in Canada. Jansen is al redelijk thuis in Canada; eerder deed hij er onderzoek voor zijn bachelor Luchtvaarttechnologie aan de Hogeschool InHolland en werkte hij er een jaar als ingenieur.

Volgens internationaliseringsorganisatie Nuffic, die het Huygens-programma namens minister Plasterk beheert, was het niveau van de aanvragen opnieuw hoger dan het jaar ervoor. Verreweg de meeste laureaten kiezen voor een Europese bestemming; ook de Verenigde Staten zijn populair. Voor het Huygens-programma is jaarlijks drie miljoen euro beschikbaar. (HOP)/.