Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Belangstelling educatieve minor volgens verwachting
8 oktober 2009 - Zes TU/e-studenten hebben zich dit jaar ingeschreven voor de educatieve minor. Met ook hun bachelordiploma op zak mogen ze straks lesgeven in de theoretische leerweg van het vmbo en in de eerste drie klassen van havo en vwo. Coördinator van de minor, Mariyan Gardenier, had dit aanmeldingscijfer ook verwacht.

Aan tien universiteiten is de halfjarige minor van start gegaan. Het is één van de kabinetsplannen om het tekort aan leraren te bestrijden. Studenten kunnen via de minor alleen leraar worden in een vak dat verwant is aan hun opleiding. Landelijk hebben tweehonderd studenten zich aangemeld voor de minor.

Vier van de zes deelnemende TU/e-studenten komen van de faculteit Scheikundige Technologie, één studeert Technische Wiskunde en één Technische Informatica. Gardenier: “Daarmee zijn bijna alle faculteiten vertegenwoordigd waarvan studenten deze minor mogen volgen. We missen alleen aanmeldingen van de faculteit Technische Natuurkunde. Mocht dit zestal de minor met succes afronden, verwacht ik voor volgend jaar een toename in de aanmeldingen.”
Nog eens veertien TU/e-studenten volgen dit jaar de minor Educatie en Communicatie, waarin zij onder meer onderzoeken of het leraarschap iets voor hen is. Voor deze in 2008 gestarte minor kunnen alle bachelorstudenten zich inschrijven. Hier krijgen de studenten, in tegenstelling tot de deelnemers aan de educatieve minor, bij afronding geen bevoegdheid om voor de klas te staan. Ook hoeven zij geen stage te lopen aan een middelbare school. Vorig jaar volgden acht TU/e-studenten deze minor. (TA)/.