Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘Afgestudeerden missen moreel kompas’
8 oktober 2009 - Een derde van de bedrijven vindt dat starters te weinig besef hebben van normen en waarden. Dat blijkt uit onderzoek door accountantsorganisatie KPMG. Ethische vorming is de verantwoordelijkheid van universiteiten en hogescholen, vinden de bedrijven.

Volgens het bedrijfsleven laten veel toekomstige bestuurders zich meeslepen door een flitsende carrière, status en inkomen. Het zou starters vaak ontbreken aan respect en verantwoordelijkheidsgevoel. Veertig procent van de ondernemingen zegt in de afgelopen twee jaar zelfs een jonge medewerker te hebben ontslagen vanwege een gebrek aan ethisch besef.
Morele vorming is de taak van hogescholen en universiteiten, zegt negentig procent van de tweehonderd ondernemingen die aan het onderzoek deelnamen. Slechts de helft van de Nederlandse bedrijven vindt dat instellingen voldoende aandacht besteden aan normen en waarden. Een derde klaagt over het ethisch besef van afgestudeerden.
HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra is geschokt door de resultaten van het onderzoek, maar vindt ook dat bedrijven de hand in eigen boezem moeten steken. In het Nederlands Dagblad zegt Terpstra: “Ik vraag me af of normbesef wel zo hoog op de agenda staat bij bedrijven, als de bedrijven zelf mensen moeten ontslaan die de regels overtreden. Hoe kan het dan dat deze afgestudeerden wel binnen zijn gekomen in het bedrijf?” (HOP)/.