Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe beurs voor vrouwelijke TU/e-alumni
8 oktober 2009 - Voor vrouwelijke alumni van de TU/e, die actief zijn in de wetenschap of in het bedrijfsleven, is er de mogelijkheid zich kandidaat te stellen voor de Marina van Damme Beurs. Op 28 januari 2010 wordt deze beurs voor het eerst uitgereikt. De naamgeefster van de beurs stelt hiervoor een bedrag van negenduizend euro ter beschikking.

Aan de Universiteit Twente en de TU Delft worden al gedurende enige jaren een prijs en een beurs uitgereikt, die gesponsord worden door Marina van Damme. Van Damme (79), die scheikundige technologie studeerde in Delft en een toppositie bekleedde bij de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie, initieerde de beurs omdat het volgens haar nog steeds nodig is om vrouwen met een opleiding in de technische wetenschap te stimuleren. Van Damme: “Jonge vrouwelijke ingenieurs vinden het werk dat ze doen vaak erg boeiend en blijven er daarom lang in hangen. Ik vind dat je na een bepaalde tijd een andere weg moet durven inslaan. Zorg voor diversificatie in je ontwikkeling.”
De winnares van de beurs heeft daarom vier jaar de tijd om het bedrag te besteden aan het verder ontwikkelen van haar loopbaan; bijvoorbeeld door verdieping of verbreding van kennis en/of internationale oriëntatie in de vorm van een studie, stage of project. Kandidaten kunnen zichzelf aanmelden, maar ze kunnen ook voorgedragen worden door anderen.

Op de website www.tue.nl/marinavandamme is meer informatie te vinden over de kandidaatstelling. De aanvragen worden beoordeeld door prof.dr. Ruth Oldenziel van de TU/e- faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, ir. Elphi Nelissen (directeur Nelissen Ingenieursbureau en fellow aan de TU/e) en drs. Herman van Hoeven, directeur van het Alumni Office. Inzenden kan tot en met 14 november. (HK)/.