Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

TU/e-doctor wint Simon Stevin Gezelprijs

9 oktober 2009 - TU/e-doctor Rick Scholte heeft donderdag 8 oktober de Simon Stevin Gezelprijs 2009 van STW gewonnen. Tijdens het jaarcongres van deze technologiestichting in Nieuwegein, koos het publiek hem uit drie genomineerden. Scholte ontvangt vijfduizend euro en een kunstwerk. x1_s.jpg
Dr.ir. Rick Scholte tijdens zijn presentatie in Nieuwegein. Foto: STW

Met zijn presentatie onder de titel ‘Sound Imaging voor een stillere leefomgeving’ versloeg dr.ir. Scholte de twee andere genomineerden, gepromoveerden uit Delft en Twente. Het drietal probeerde op het congres met heldere presentaties een publiek van zo’n 350 personen voor zich te winnen. Dat beoordeelde hen op kwaliteiten als ‘wetenschappelijke excellentie, het communicatieve vermogen om mensen het belang van hun onderzoek te laten inzien en een actieve bijdrage aan de toepassing van de onderzoeksresultaten.’

Scholte, die vorig jaar tweede werd bij de STW Simon Stevin Leerlingprijs, zegt ‘superblij’ te zijn met de erkenning van STW voor zijn promotiewerk. “Zeker gezien het hoge niveau van de concurrenten”.

STW kent de titel Simon Stevin Gezel jaarlijks toe aan een zeer veelbelovende jonge onderzoeker die het jaar ervoor gepromoveerd is op een STW-project en een bijdrage heeft geleverd aan de valorisatie van de resultaten uit het promotieonderzoek. Met het uitreiken van deze prijs wil STW technologisch toptalent aanmoedigen om op de ingeslagen weg voort te gaan en zo de innovatiekracht van Nederland te vergroten.

Scholte promoveerde in 2008 aan de faculteit Werktuigbouwkunde. Zijn onderzoek richtte zich op ‘sound imaging’, het in beeld brengen van geluid. Met behulp van een meetrobot wordt zeer nauwkeurig een geluidsbron opgespoord. Het biedt ontwerpers de gelegenheid om het ontwerp aan te passen, waardoor een irritant geluid verdwijnt of in ieder geval minder wordt. Scholte heeft inmiddels zijn eigen bedrijf Sorama opgericht.